Nowa odsłona bloga Profesorskie Gadanie. Pisanie i czytanie pomaga w myśleniu. Pogawędki prowincjonalnego naukowca, biologa, entomologa i hydrobiologa. Wirtualny spacer z różnorodnymi przemyśleniami, w pogoni za nowoczesną technologią i nadążając za blaknącym kontaktem mistrz-uczeń. I o tym właśnie opowiadam. Dr hab. Stanisław Czachorowski, prof UWM, Wydział Biologii i Biotechnologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
31.03.2021
Pisanie zaczyna się od myślenia
29.03.2021
Bądź jak rzeka, gdy zagrodzą tamą, rozlej się
Jesteś jak rzeka, płyniesz. Czasem z większą ilością wody, zainspirowany(ana) ulewami, czasem niczym w letnich niżówkach, nieśmiało i niepozornie. Ale ciągle płyniesz. Póki niesiesz w sobie "wodę", nic Cię nie zatrzyma. Gdy przegrodzą Ci drogę tamą, nawet największą, to i tak Cię nie zatrzymają. Zbierzesz "wodę", przerwiesz tamę .... lub popłyniesz gdzie indziej, innym korytem. Inne pola i łąki nawodnisz życiodajną wodą.
Płyniesz, póki z nieba pada deszcz i Cię zasila. Tamami się nie przejmuj - zatrzymają Twój bieg tylko na chwilę. Płyń tam, gdzie Twoja woda jest potrzebna i ożywia łąki, łęgi i pola.
28.03.2021
Wiosna, budzi się życie
Fot. Anna Biedunkiewicz. |
Na mojej podblokowej łączce kwietnej zakwitły przebiśniegi i krokusy. Przetrwały także dzikie, leśne tulipany. Nieliczne, ale przetarły. Jednak trochę ocalało po dziczym buchtowaniu. Usilnie od kilku lat staram się utworzyć maleńka enklawę bioróżnorodności. Przy powszechnej tradycji jesiennego i wiosennego grabienia "liści". Żeby było ładnie? Zabierana jest biomasa i węgiel organiczny, które powinny pozostać w glebie.
Jesienią znowu dosadzę krokusów, przebiśniegów i tulipanów. I dosieję nowych, dzikorosnących gatunków roślin.
To, co przeszkadza, to śmieci. Pety wyrzucane przez okno, śmieci rzucane przez przechodniów.
24.03.2021
Co to jest symbioza czyli o zawiłościach zależności międzygatunkowych
Jak się przygotować do egzaminu lub matury gdy w podstawie programowej inna jest definicja symbiozy i mutualizmu niż w niektórych podręcznikach? Skąd różnice w definicjach i jaka jest prawda? Czym się różni drapieżnictwo od pasożytnictwa i roślinożerności? I czy mogą być neutralne interakcje międzygatunkowe? Jak sensownie usystematyzować wszystkie typy zależności międzygatunkowych? Rzecz o złożonym języku nauki i uczeniu się „pod klucz” wymagań maturalnych. Przygotuj telefon komórkowy – na tych zajęciach online będzie można, a nawet trzeba, używać. Można nawet posłuchać w czasie spaceru w parku.
Więcej na stornie projektu: https://spotkanianauka.blogspot.com/
23.03.2021
Wszystko ze wszystkim, wszystko ze wszystkiego
Sentencja jakiegoś starożytnego Greka. Często używam a już zapomniałem kto to sformułował (zapisał). Anaksagoras? Anaksymander? A może jeszcze inny? I nawet nie wiem czy wykorzystuję zgodnie z pierwotnym pomysłem Autora.
Wszystko ze wszystkim
Wszystko ze wszystkiego
Krótko i treściwie. Kwintesencja biologii, w szczególności ekologii i ewolucjonizmu. Wszystko ze wszystkim jest powiązane. Relacje i zależności. I biolodzy je odkrywają. Wszystko pochodzi ze wszystkiego. Biologia jest nauką historyczną, w tym sensie, że o stanie obecnym zadecydował stan poprzedni. Na tym polega ewolucja. Zmienia i przekształca.
A ilustracja? To malowana płytka ceramiczna na plenerze Malality. Człowiek jest związany z przyrodą i otoczeniem. Wzajemne zależności. Najpierw był minerał, potem płytka ceramiczna. Była u mnie w domu w kuchni. Potem był remont. Nie powędrowała na śmietnik. Pomalowałem, Teraz gdzieś jest. Ciekawe gdzie. A na niej rusałka żałobnik. Długa historia powstania tej pracy jak i samego motyla. Wszechświat zależności między bardzo wieloma elementami. I ogromnie bogata historia.
Przyjdą jeszcze ciepłe dni, że razem w przestrzeni będziemy malowani. I budowali relacje społeczne. Bo relacje są nie tylko przyrodnicze ale i społeczne.
20.03.2021
Czy u workowców występują mejospory? Zadanie maturalne.
Ryc. 1. Askospory w worku Sordaria fimicola, źródło: CarmelitaLevin - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41198593 |
Złożone cykle życiowe, najkrócej rzecz ujmując, wiążą się z niejednorodnością i nieciągłością w przestrzeni oraz niestabilnością i zmiennością w czasie środowiska, w którym żyją organizmy żywe. Z jednej strony konieczność przetrwania czasowo niekorzystnych warunków środowiska, z drugiej potrzeby dyspersji w nieciągłym środowisku i w końcu w ujęciu ewolucyjnym potrzeba generowania różnorodności genetycznej i zmienności.
Ryc. 2. Schemat przemiany fazy diploidalnej i haploidalnej w cyklach życiowych różnych organizmów. |
W przemianie pokoleń u roślin faza haploidalna i diploidalna są wielokomórkowe. Wielokomórkowa faza diploidalna nazywana jest sporofitem. W sporoficie dochodzi do mejozy, w wyniku której powstają spory – haploidalne komórki. Spora wytwarza haploidalny organizm wielokomórkowy zwany gametofitem. Gametofit produkuje gamety.
U grzybów (i części protistów), po połączeniu gamet i utworzeniu diploidalnej zygoty, mejoza zachodzi bez wytworzenia wielokomórkowego diploidalnego potomstwa. W wyniku mejozy nie powstają gamety ale komórki haploidalne, które dzieląc się mitotycznie dają początek jednokomórkowemu potomstwu, albo haploidalnemu, wielokomórkowemu organizmowi dorosłemu. W tym organizmie zachodzą dalsze mitozy i powstają komórki, które zachowują się jak gamety. Jedynie fazą diploidalną jest jednokomórkowa zygota.
Zarówno komórki diploidalne jak i haploidalne mogą dzielić się mitotycznie. Ale podział mejotyczny zachodzi tylko w komórkach diploidalnych. Sensem mejozy i procesu płciowego z zapłodnieniem jest zwiększenie różnorodności genetycznej potomstwa (Biologia Campbella 2021).
Zarodniki grzybów
I jeszcze kilka definicji, które łatwo można znaleźć w zasobach internetowych i encyklopedycznych:
"Zarodniki grzybów – komórki mikroskopijnej wielkości (od kilku do kilkudziesięciu mikrometrów) służące do rozsiewania i rozprzestrzeniania się grzybów. Zarodniki płciowe tworzą się w wyniku procesu płciowego, a powstanie zarodników bezpłciowych (konidiów) nie jest poprzedzone takim procesem” Wojewoda 2000).
„Zarodnik (…). U grzybów haploidalna komórka produkowana zarówno płciowo, jak i bezpłciowo, która po skiełkowaniu tworzy grzybnię" (Biologia Campbella 2021). U roślin zarodniki też są haploidalne, ale dzieląc się mitotycznie wytwarzają wielokomórkowe, haploidalne osobniki – gametofit.
Spory - komórki rozrodcze umożliwiające rozmnażanie bezpłciowe, z których nowy organizm wykształca się bez zapłodnienia. Nazwy tej używa się także w odniesieniu do przetrwalnikowych komórek wegetatywnych tworzonych przez bakterie, glony i grzyby w okresie niesprzyjających warunków środowiska. Zarodniki mogą powstawać w wyniku mitozy (mitospory) lub mejozy (mejospory). (https://encyklopedia.interia.pl/biologia/news-zarodniki,nId,2061296)
Zarodniki - komórki rozrodcze służące do bezpłciowego rozmnażania się roślin; także przetrwalnikowe formy wegetatywne (cysty, endospory) tworzone przez bakterie, grzyby lub glony; zarodniki dzieli się na mitospory, powstające przez podział mitotyczny (o identycznym składzie genetycznym i liczbie chromosomów, co organizm macierzysty) i mejospory powstające w wyniku mejozy, związane z rozmnażaniem płciowym, przemianą pokoleń (o innym składzie genetycznym i liczbie chromosomów niż organizm macierzysty); zarodniki rozprzestrzeniają się za pomocą owadów, wiatru, wody lub mechanicznie - wyrzucane z zarodni. (https://encyklopedia.interia.pl/slownik-pojec/news-zarodniki,nId,2003298)
Niektóre zarodniki są zaopatrzone w wić i posiadają zdolność ruchu (zoospory), jednak większość jest nieruchliwa (aplanospory). U roślin wyższych obserwuje się zróżnicowanie morfologiczne zarodników, które mają postać mikro- i makrospor. Mikrospory są mniejszymi zarodnikami roślin różnozarodnikowych. Rozwija się z nich gametofit męski. Makrospory, większe spośród zarodników roślin różnozarodnikowych, dają początek gametofitowi żeńskiemu. (https://encyklopedia.interia.pl/biologia/news-zarodniki,nId,2061296)
- Mejospora - zarodnik o zredukowanej liczbie chromosomów u grzybów i roślin (https://edefinicje.pl/co-to-jest-mejospora) (zredukowana liczba chromosomów to odwołanie do mejozy czyli podziału redukującego, w odróżnieniu od mitozy).
- Mejospora - zarodnik powstały w wyniku mejozy (https://sjp.pwn.pl/slowniki/mejospora.html)
- Mejospory, megaspory, tetraspory, gonospory – haploidalne (1n) komórki, występujące u grzybów i roślin, powstające w wyniku mejozy. Są one wytworzone przez sporofit (2n), który rozwinął się z zygoty (2n) dzięki połączeniu się haploidalnych gamet (1n) – wytworów haploidalnego pokolenia – gametofitu. Mejospory (1n) dają początek gametofitowi (1n) (https://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Mejospory). Dawniej gametofit wyróżniano także u grzybów. W tej definicji zawarto także inne, starsze określenia na mejospory, podkreślające wielkość (megaspory), liczbę (tetraspory) czy procesy płciowe (gonospory).
- Mejospory – haploidalne zarodniki (1n), występujące u grzybów i roślin powstające w wyniku mejozy. Są one wytworzone przez sporofit (2n), który rozwinął się z zygoty (2n) dzięki połączeniu się haploidalnych gamet (1n) – wytworów haploidalnego pokolenia – gametofitu. U roślin mejospory (1n) dają początek gametofitowi (1n). (http://encyklopedia.naukowy.pl/Mejospora)
- Mejospory – haploidalne zarodniki (1n), występujące u grzybów i roślin, powstające w wyniku mejozy. Są one wytworzone przez sporofit (2n), który rozwinął się z zygoty (2n) dzięki połączeniu się haploidalnych gamet (1n) – wytworów haploidalnego pokolenia – gametofitu. U roślin mejospory (1n) dają początek gametofitowi (1n). (https://pl.wikipedia.org/wiki/Mejospora)
- pływki, zoospory – ruchome zarodniki wytwarzane w wyniku mejozy z diploidalnych przetrwalników. Występują głównie u Protozoa i Chromista, ale także u niektórych grzybów,
- zygospory powstające w wyniku gametangiogamii dwóch różnych płciowo typów gametangiów oznaczanych jako (+) i (–). Występują u niektórych glonów i grzybów z grupy sprzężniaków (Zygomycota)
- askospory, zarodniki workowe. Powstają w workach u workowców
- bazydiospory, zarodniki podstawkowe. Powstają w podstawkach u podstawczaków
- sporydium. Powstają na przedgrzybni grzybów z rzędu rdzowców (Pucciniales) https://pl.wikipedia.org/wiki/Mejospora
Askospory to zarodniki workowe (workowce - Ascomycetes), nazwa więc pochodzi od worka, tak jak bazydiospoty – zarodniki podstawczaków (Basidiomycetes) od podstawki. Najpierw dostrzeżono specyfikę powstawania i posłużyło to do wyodrębnienia workowców, potem dopiero zauważono problem mejospor.
"Zarodniki workowe, askospory, (...) komórki haploidalne (1n, haploidalność) służące do bezpłciowego rozmnażania się grzybów, powstające wewnątrz komórek macierzystych (zarodni), które przybrały postać worków, u grzybów z klasy workowców" (Encyklopedia PWN https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/zarodniki-workowe;4000441.html).
Askospory zarodniki grzybów z klasy workowców, np. smardz. Powstają w strzępkach nazwanych workami po uprzedniej mejozie i mitozie. Askospor w worku jest zatem osiem.(https://www.bryk.pl/slowniki/slownik-biologiczny/85551-askospory) To jest oczywiście uproszczona definicja. U Endomycetales występuje 8 lub 4 askospor (Podbielkowski i in. 1982).
Askospora, zarodnik workowy – haploidalny zarodnik (mejospora), typowy dla workowców. Powstaje w workach w wyniku rozmnażania płciowego zwanego askogamią. Przed wytworzeniem askospor następuje kariogamia, a po niej mejoza. Askospory powstają wewnątrz worka (endogenicznie) w wyniku tzw. swobodnego wytwarzania komórek (tj. po podziale jąder niezwiązanym ściśle z podziałem cytoplazmy). Zwykle w worku powstaje osiem askospor, czasami jednak, w wyniku różnych zaburzeń ich liczba bywa inna. Może ich być więcej, np. u Dipodascaceae, cztery np. u Ascocybe, zdarzają się też różne inne liczby askospor. Askospory mogą być jednokomórkowe, lub wielokomórkowe. U tych ostatnich przegroda oddzielająca poszczególne komórki zazwyczaj jest poprzeczna, tzn. komórki ułożone są szeregowo jedna za drugą. Często w miejscu przegrody zarodniki są mniej lub bardziej wcięte. Czasami jednak występują również przegrody podłużne – zarodniki tak zbudowane określa się jako diktiokonidia lub zarodniki murkowate. Tego typu zarodniki występują np. u Pleospora, czy Leptosphaerulina. (Wikipedia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Askospora, Podbielkowski i in. 1982).
„Askospora – haploidalny zarodnik workowy u grzybów z podgromady Ascomycotina, powstający po procesie płciowym i mejozie wewnątrz specjalnej zarodni – worka; zróżnicowany pod względem kształtu i budowy" (Mazur 1998).
U workowców występują zarodniki, powstające bez mejozy – konidia. To element rozmnażania bezpłciowego (pomnażanie, tak jak poliembrionia, czy partenogeneza – zwielokrotnienie liczby osobników bez procesów płciowych, choć w przypadku partenogenezy pomnażaniu podlegają osobniki diploidalne).
Mamy więc u workowców w cyklu życiowym zarodniki poprzedzone mejozą – askospory i zarodniki powstające przez mitozę w stadium haploidalnym. Są też inne formy rozmnażania bezpłciowego, np. pączkowanie u drożdży. Konidia pomnażają się w procesie bezpłciowym oraz poprzez łączenie się ze strzępkami z innego typu kojarzeniowego - to już jest proces płciowy, Najpierw następuje plazmogania, mamy fazę dikarionta (prawie diploidalną, przed-diploidalną, niejako zastygłe w czasie połączenie komórek). A po kariogamii powstaje w pełni diploidalna zygota. Po której, w wyniku mejozy, powstają zarodniki – askospory. To niezwykle ważne dla pytania, czy u workowców występują mejospory.
Ryc. 7. Cykl życiowy workowców właściwych (Euascomycetes), wg. Podbielkowskiego 1972. |
Ryc. 9. wg. Schemat cyklu rozwojowego Dipodascus, Podbielkowskiego 1972. Strzałkami zaznaczony worek i askospory. Nie występują inne zarodniki - brak mitospor na tym schemacie. |
Ryc. 10. Cykl rozwojowy Taphrina pruni wg. Podbielkowskiego 1972. Czerwonymi liniami zaznaczyłem worek z askosporami. |
Ryc. 11. Cykle życiowe drożdżakowatych, wg Podbielkowskiego i in. 1982. Proszę zwrócić uwagę, że nawet w jednej grupie grzybów uwidaczniają różnice w długości fazy haploidalne i diploidalnej. |
- Biologia Campbella. Na podstawie najnowszego dziesiątego wydania oryginału, J.B. Reece, L.A. Urry, M. L. Cain, S.A. Wasserman, P. V. Minorsky, R. B. Jackson, Wyd. Rebis, Poznań 2021.
- Encyklopedia Biologia, 2006, Wydawnictwo "Greg", Kraków.
- Encyklopedia biologiczna - wszystkie dziedziny nauk przyrodniczych, Tom I A-BN, Kraków 1998.
- Encyklopedia biologiczna. Wszystkie dziedziny nauk przyrodniczych, tom IV, Gl-Ja, Kraków 1998. Str. 173.
- Encyklopedia biologiczna - wszystkie dziedziny nauk przyrodniczych, Tom XI Tk-Wr, Kraków 2000
- Mazur S., 1998. W: Encyklopedia Biologiczna, wszystkie dziedziny nauk przyrodniczych, tom, 1, A-Bn, Kraków 1998. strona 198
- Podbielkowski Z., Rozmnażanie się roślin, WSiP, Warszawa 1982.
- Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A., Rośliny zarodnikowe., PWN, Warszawa 19882.
- Prończuk J. (red), Świat roślin, PWN, Warszawa 1979.
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika - podręcznik dla szkół wyższych, PWN, Warszawa 1982.
- Wojewoda W. 2000, W: Encyklopedia Biologiczna, wszystkie dziedziny nauk przyrodniczych, tom, XII, Ws-Ż, Suplement, Kraków 2000. strona 106
18.03.2021
Edukacja w stanie zapaści i rosnące rozwarstwienie społeczne
Nie tylko młodzież jest w fatalnym stanie psychicznym po roku nauczania zdalnego. Zmęczenie, frustracja i depresja dopada także nauczycieli. Narzekamy na trudy onlinowej edukacji. Szkoła wcale nie schodzi na manowce. Ona tam po prostu była. A teraz tylko lepiej to widać w czasie zdalnego nauczania... Zamiast naprawiać system szukamy kolejnych winny: kułaków, zaplutych karłów reakcji, spekulantów. tak, tak, teraz inne słowa są w użyciu.
Znowu liczymy na Siłaczki i Judymów, że odmienią nauczanie i szkołę. A to system trzeba leczyć i to państwowo, całościowo. Szkoła nie jest samotną wyspą, jest częścią społeczeństwa i innych procesów.
Mamy upadek publicznej edukacji, ale kwitną płatne korepetycje i postępuje prywatyzacja edukacji. Taka cicha, milcząca i postępująca. W konsekwencji będzie jeszcze większe rozwarstwienie społeczne a potem wzrost agresji i kryteria uliczne. Śmiem twierdzić, że nasze państwo się rozpada... Pod rządami obecnej władzy, z frazesami bogoojczyźnianymi na propagandowych ustach, tracimy swoje własne państwo, powili, systematycznie. Coraz bardziej niewydolni w coraz większej liczbie aspektów życia państwowego i społecznego. Spada identyfikacja z państwem polskim. Wypisz wymaluj będzie powtórka z rozpadu I Rzeczypospolitej. Co prawda historia nigdy się nie powtarza ale pewne zjawiska mają charakter ogólny i uniwersalny.
Nic nie staje się nagle, z dnia na dzień. Edukacja jest jednym z elementu swoistego barometru. Zdenerwowani rodzice szukają winnego i obwiniają nauczycieli. Choroba drąży nas coraz mocniej. A termometr zbity..... niby nie widać.... W tabelkach i telewizji wszystko się zgadza. Same sukcesy. Już chyba pięć razy pokonaliśmy pandemię....
Kradniemy przyszłość naszym dzieciom i wnukom ale tymczasem dbamy o własne interesiki, szarpanie sukna, ile się da.
A może to tylko taka wielka, długookresowa rekonstrukcja historyczna? Bo przecież łatwiej nauczyć gdy się samemu przeżywa niż tylko w książkach wyczytuje?
13.03.2021
O heterogonii u wrotków i o dociekliwych pytaniach na lekcjach biologii
Ryc. 1. Schemat, odnoszący się do złożonych cykli życiowych różnych organizmów, w nawiązaniu do ciągłości i nieciągłości środowiska oraz zaburzeń i dyspersji (wg. Czachorowski 1994, 1997). |
Dużą zmorą uczniów na lekcjach biologii są schematy cykli życiowych: glonów roślin, grzybów i zwierząt. Trudno to zapamiętać, bo są złożone i mocno skompilowane. Jak to wszystko zrozumieć i spamiętać? I jak zinterpretować? Zwłaszcza, gdy jest się dociekliwym i analizującym różne szczegóły.
Można się uczyć pod testy i pytania - wtedy szukamy właściwej odpowiedzi w kluczu i uczymy się na pamięć. Ale pod wpływem jednego, dociekliwego, "głupiego pytania" nasza pewność sypie się jak domek z kart. Pojawia się problem.
Niedawno w nauczycielskiej grupie na portalu społecznościowym pojawiło się pytanie i prośba o pomoc. Dotyczyło cyklu życiowego wrotków (Rotaroria, Rotifera): "(...) samce muszą być 1n, prawda? A 1n samic nie ma, jest tylko jajo. A determinacja płci jak tu wygląda? Środowisko ma wpływ... XX i XY nie ma tu znaczenia? Jaka jest różnica w jaju, z którego będzie samiec, a w jaju, z którego... no właśnie samicy 1n nie ma, dopiero jak będzie 2n to będzie samica... (...) Z jaj amiktycznych nie powstają samce, ponieważ jaja te tworzą się na drodze mitozy. Podziały mitotyczne skutkują powstawaniem komórek potomnych identycznych z komórkami macierzystymi, dlatego z jaj amiktycznych powstają kolejne pokolenia takich samych diploidalnych samic. (...) Czy ja za głęboko grzebię... ale co tam jest w tym DNA? Chromosomy mają bo Eukariota... hmmm. I będzie u nich XX i XY i zależy czy trafi X czy Y? (I np. Jak ma x zostaje jajem jak trafi Y staje się samcem?)"
Ryc. 2. Fragment z podręcznika szkolnego Nowej Ery ("Biologia na czasie"), część powtórzeniowa. Czerwona strzałka wskazuje na przyczynę niejasności. |
Na schemacie (ryc. 2) zaznaczony został cykl życiowy wrotków (Rotatoria, Rotifera). Z kontekstu wynika, że głównym zagadnieniem jest heterogonia czyli przemiana pokoleń rozmnażających się płciowo i partenogenetycznie, wyjaśnioną na przykładzie wrotków. Zatem nic w tych podręcznikach szkolnych nie wydziwiają i nie umieszczają jakichś wydumanych szczególików z podręczników akademickich. Zawarte jest tu ogólniejsze prawo przyrodnicze, łączące złożone cykle życiowe z jakością środowiska. I wskazujące pośrednio na sens rozmnażania płciowego, jako źródła rekombinacji genetycznej. Do tego jeszcze wrócę, na razie zajmijmy się dostrzeżoną niejasnością.
Ryc. 3. Fragment z podręcznika Nowej Ery "Biologia na czasie", lekcja o heterogonii u wrotków. |
Ryc. 4. Część opisowa z podręcznika, wyjaśniana jest heterogonia na przykładzie wrotków. |
Ryc. 5. Schemat cyklu życiowego wrotków (wg. Bielańska-Grajnej 2009). Wiele szczegółów wskazuje, że właśnie na tym schemacie oparli swój rysunek autorzy podręcznika szkolnego Nowej Ery. |
Miktyczne samice – diploidalne samice, składające haploidalne jaja miktyczne, które w czasie powstawania z oocytów przechodzą normalną mejozę i są haploidaelne (Błaszak 2009).
Przy okazji warto przypomnieć także termin amfitokia (deuterotokia) – rodzaj dzieworództwa, równoczesne wydawanie przez partenogenetyczną samicę potomstwa zarówno męskiego, jak i żeńskiego, występujące u licznych mszyc (Razowski 1987); 1. jednoczesny rozwój samic i samców z niezapłodnionych jaj, produkowanych przez dzieworodną samicę; występuje u niektórych mszyc, 2. rozwój jaj albo w kierunku żeńskim, albo męskim, produkowanych przez dzieworodną samicę; występuje u niektórych motyli (Encyklopedia biologiczna 1998). W tym kontekście cytowane pytania nauczycielki są jak najbardziej sensowne. Bo sytuacja wydaje się podobna.
Ryc. 6. Schemat rocznego cyklu życiowego wrotka Anuraea cochlearis (wg. Dogiel 1986). |
I na koniec kilka definicji heterogonii, w tym te, które każdy uczeń lub nauczyciel łatwo znajdzie (ale niekoniecznie są poprawne).
Heterogonia – cykl życiowy zwierząt, w którym naprzemiennie występują pokolenia rozmnażające się płciowo i partenogenetycznie bądź rozdzielnopłciowo i obojnaczo. Występuje w tak odmiennych grupach zwierząt jak: przywry (płazińce), wrotki, mszyce (owady), wioślarki (skorupiaki). (https://pl.wikipedia.org/wiki/Heterogonia data dostępu: 13 marca 2021). W definicji na Wikipedii jest chyba błąd. Obojnaki także rozmnażają się płciowo, bo obecne są gamety żeńskie i męskie a więc przemiana diploidalności i haploidalności. Heterogonia to następstwo w cyklu życiowy rozmnażania płciowego i bezpłciowego. Hermafrodytyzm (obojnactwo) to także rozmnażanie płciowe. U pasożytniczych przywr w cyklu życiowy obecne jest pokolenie wolno żyjące, hermafrodytyczne oraz pasożytnicze - partenogenetyczne.
Heterogonia (od greckich słów gr. héteros ‘inny’, gonḗ ‘narodziny’), rodzaj przemiany pokoleń, w którym osobniki kolejnych pokoleń rozmnażają się zawsze płciowo, lecz w różny sposób, np. rozdzielnopłciowo, hermafrodytycznie, partenogenetycznie; występuje u przywr digenetycznych, niektórych skorupiaków i owadów (Encyklopedia PWN). W tej definicji także pojawia się obojnactwo (hermafrodytyzm). Mam duże wątpliwości by było to poprawnie sformułowane. W heterogonii mamy przemienność pokolenia obupłciowego i partenogenezy lub pokolenie hermafrodytyczne i partenoegenetyczne. Natomiast z lakonicznej definicji można wyciągnąć wniosek, obojnactwo jest w jakiś sposób włączone w ten cykl lub że może to być przemiana rozmnażania obupłciowego i hermafrodytycznego. Najpewniej błąd w jednym źródle powielono w drugim. Ponadto sformułowanie jest na tyle ogólnikowe, że trudno mieć jasność o jaki typ zmian w cyklu może chodzić: czy zmiany dotyczą przemiany pokoleń partenogenetycznych i hermafrodytycznych czy może w innej konfiguracji (np. przemiana pokoleń hermafrodytycznych i obupłciowych).
Heterogonia (alloigenesis) przemiana pokoleń partenogenetycznych i gametogenetycznych, różniących się często morfologicznie; np. u błonkówek z rodziny Cynipoidae z agamicznych samic rodzą się samce i samice, u niektórych muchówek z rodziny Itonididae (Miastor) pokoleniem partenogenetycznym są larwy pedogenetyczne, u błonkówek z rodziny Aphididae po szeregu pokoleń partenogenetycznych występuje pokolenie samców i samic (Razowski 1987).
Heterogonia – typ przemiany pokoleń, polegający na rozmnażaniu się dwoma sposobami: partenogenetycznie i płciowo. Występuje u skorupiaków, przywr, wrotków. U form wolno żyjących (skorupiaki, wrotki) w ciepłej porze roku samice rozmnażają się partenogenetycznie, szybko zwiększając liczebność populacji. Jesienią wytwarzają pokolenie samców, następuje rozmnażanie płciowe i powstanie zapłodnionych jaj, które mają charakter przetrwalny. Wiosną z nich wylęgają się samice i cykl się powtarza. U form pasożytniczych (przywry) partenogenetycznie rozmnażają się larwy bytujące w żywicielach pośrednich. Rozmnażanie płciowe ma miejsce w żywicielu ostatecznym, gdzie żyją osobniki dorosłe ( Słownik Biologia 2007, Encyklopedia Biologia 2006).
- Bielańska-Grajner, 2009, Typ: wrotki - Rotifera. W: Cz. Błaszak (red.) Zoologia - Bezkręgowce, t. 1., Wyd. PWN, Warszawa 2009, str,: 278-289.
- Błaszak Cz. (red.), 2009. Zoologia - Bezkręgowce, t. 1., Wyd. PWN, Warszawa.
- Czachorowski S., 1994. The role of disturbances and bariers in working and development of biocenosis. In: A. Richling, E. Malinowska, J. Lechnio (ed), Landscape research and its applications in environmental management. Warszawa, pp: 49-54 (http://www.uwm.edu.pl/czachor/publik/pdf-s/czach-s-29.pdf)
- Czachorowski S., 1997. Związek cykli życiowych z heterogennością środowiska i krajobrazu. W: T. Puszkar i L. Puszkar (red.) (http://www.uwm.edu.pl/czachor/publik/pdf-s/czach-s-45.pdf)
- Dogiel W. A., 1986. Zoologia - bezkręgowce, wid. IV, PWRiL, Warszawa
- Ejsmont-Karabin J., 2008. Wrotki Rotifera W: Fauna Polski, tom III, str; 523-542, Muzeum i Instytut Zoologii PAN.
- Encyklopedia Biologia, 2006, Wydawnictwo "Greg", Kraków.
- Encyklopedia biologiczna - wszystkie dziedziny nauk przyrodniczych, Tom I A-BN, Kraków 1998.
- Encyklopedia biologiczna - wszystkie dziedziny nauk przyrodniczych, Tom XI Tk-Wr, Kraków 2000
- Grabda E. (red.), 1984. Zoologia, bezkręgowce. Tom I, część druga (rozdział 9. Typ: Rotifera - wrotki, str.: 542-555), PWN, Warszawa.
- Jura Cz., 1997. Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (Rozdział: wrotki - Rotatoria, str.: 257-269.
- Razowski J., Słownik entomologiczny. PWN , Warszawa 1987.
- Słownik Biologia, 2007, Wydawnictwo "Greg", Kraków.
11.03.2021
Coś dobrego znacznie trudniej nam przechodzi przez gardło niż wytykanie błędów
10.03.2021
Czy nauczyciel powinien przyznawać się do niewiedzy i do błędów? Z dygresjami do dziennika refleksji
Jak jednym zdaniem sprawić by nudna prelekcja nabrała wartości? By jednym sformułowaniem poprawić całe wystąpienie? Wystarczy znać zasady i schematy wypowiedzi. Szkoda, że się tego nie uczy, że to wiedza zdobywana przypadkiem i poza zorganizowanym system. I to w środowisku, które w zasadzie żyje z mówienia. I pisania. Mam na myśli środowisko akademickie.
Jakiś czas temu uczestniczyłem w webinarium, na którym wypadało być (najdelikatniej to ujmując). Zapowiedź była enigmatyczna. Nic o prelegencie, nic zaciekawiającego o tematyce spotkania. Po prostu nic. Trzeba być... Czyli już na starcie emocjonalne złe nastawienie budowane u słuchaczy. Lub trafiłeś zupełnie przypadkiem, spodziewając się czegoś konkretnego i przydatnego - wtedy pojawia się rozczarowanie. Też negatywne emocje. Prelegent zapytał czy w czasie wystąpienia ma mieć włączoną kamerę. Zaskoczyła mnie taka alternatywa, wypływająca od prelegenta. Chce się wycofać, "schować za filar"? Przecież jest to zmniejszenie kontaktu ze słuchaczami. Ci wybrali opcję z kamerą (ale sami nie włączyli - nie było symetrii i wzajemności). O tyle to dziwne, że przynajmniej część z nich sama na swoich wykładach nie włącza kamery.... Z wielu różnych spotkań, seminariów, konferencji ze studentami, doktorantami zauważyłem, że referujący prelegenci nie włączają kamery np. na Teamsach. Po części wynika to z wyboru sposobu udostępniania prezentacji (udostępnianie okna programu lub pulpitu, ale przecież można wybrać inną opcję, z widoczną sylwetką prelegenta w kamerze). Narzekamy na brak kontaktu ze słuchaczami w komunikacji online ale sami nie włączamy kamer. Dlaczego? Na dodatek prelegent nie chciał by słuchacze włączyli swoich kamer. Nie szuka kontaktu? A może to troska o jakość połączenia? Internetowy język niewerbalnego przekazu, nieuświadamiany sygnał, że się dystansujemy, unikamy kontaktu.