"Jako artystka, badam różne media, aby znaleźć odpowiedni materiał i technikę, które odpowiadają mojej ekspresji jako kobiety. Już od wczesnego dzieciństwa fascynowała mnie sztuka prekolumbijska, ponieważ jest częścią tego, kim jestem. Po drugie, sztuka rdzennych ludów zapiera mi dech w piersiach; obrazy pojawiają się jako proste linie, które łączą się z moim wewnętrznym ja. Fascynuje mnie, jak ważna jest rola kobiet w społeczności.
Od początku eksplorowałam sztukę eksperymentowania w innych mediach. Moja podróż rozpoczęła się od połączenia prekolumbijskich obrazów z moimi własnymi wewnętrznymi wizjami kształtów i ikon.
Odnalazłam najsilniejsze połączenie z grupą rdzennych mieszkańców zwaną Kuna (Cunas). Żyją między Kolumbią a Panamą. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłam ich wzory na tkaninie zwanej molas, byłam oczarowana; natychmiast zaczęłam kolekcjonować te dzieła. Zawsze fascynował mnie sposób, w jaki wyrażają swoją kulturę w tkaninie. Tradycyjne użycie odwróconej aplikacji i patchworku przez Kuna, aby połączyć życie i środowisko, wykracza poza transcendentalny akt eksploracji.
Wszystkie mola (rodzaj patchworku) mają różne znaczenia dla Kuna; są zdominowane przez elementy projektowe, takie jak geometryczne linie, które reprezentują duchy zwane NAGA, lub różne obrazy zwierząt, roślin i ludzi, które reprezentują codzienne życie w społeczności zwanej GEONIGGADI. Kuna używają różnych kolorów w tkaninie, aby wyrazić swoje przekonania; ponieważ kolor ma znaczenie; na przykład:
Widząc harmonię między kultem duchowym a kulturą w codziennym życiu, skłania mnie to do dalszych poszukiwań. Odkrywam, że pracuję w ramach techniki i dekonstruuję aplikację i patchwork w tkaninie, co pozwala mi przedstawić, jak ludzie i historia budują warstwy, aby chronić tożsamość lub ukryć czas.
Mola reprezentuje początek procesu eksploracji w celu zidentyfikowania mojej percepcji siebie i kobiecego połączenia ze środowiskiem społecznym."
Maria Fernanda Satizabal Gothard
EDUCATION:
M.F.A. (Master) Fine
Arts of Photography and Science, 1998-2005
Rochester Institute of Technology, Rochester,
Rochester, New York
Thesis Committee: Eline O’Neil, Willie Osterman, and
Keith Howard
B.F.A. Bachelor Fine
Arts, 1990-1994
UNIVERSITY Jorge
Tadeo Lozano, Bogota, Colombia
WORKSHOP:
Printmaking Workshop at
Methodist University, 2011, 2012, 2013, 2014
Methodist
University, Fayetteville, North Carolina
Quilting Workshop at
Loving Stiches, 2011- 2013
Loving
Stiches, Fayetteville, North Carolina
Photographic Workshop,
in Black and White Photography, 1995-1996
Alianza
Colombo Francesa, Bogota, Colombia
WORK
EXPERIENCE:
-
Methodist University,
Professor, 2011-2014
o
Black
and White Photography
o
Design
I and Design II
o
Ceramics
3D Hand Building
-
Methodist
University, Guess Speaker
o
Printmaking
Relief -Linocut 2017
-
Fayetteville Community
College, Professor, 2009-2010
o
Black
and White Photography
-
Army MWR Fort Huachuca,
Professor, 2002-2004
o
Black
and White Photography
-
Rochester Institute of
Technology, Guess Speaker
o
Guess
Lecture, How to make a Photographic Journal Book, 2001
o
Guess
Lecture, Latin American Culture, 2000
o
Guess
lecture, Pre-Colombian civilization, 2000
-
Rochester Institute of
Technology, Graduate Assistant 1998-2000
o
Documentation
and Archiving
o
School
Museum Assistant
AWARDS
and AWARDED:
- Regional Selective
Artist Donations, Fine Raise, Sierra Vista, Arizona, 2005
- Portfolio Grand for
MFA class, April 2000
- Final Level for
National Artist Selection, Bogota, Colombia, June 1992
- Final level for
Regional Artist selection, Bogota, Colombia, November 1992
PUBLICATION:
- XIII Salon Colombiano
de Fotografia, Medellin, Colombia, 1995
-
Our Features and Our Fictions, Rochester Institute of Technology Library,
Rochester, NY 2005
SOLO
EXHIBITIONS:
- Masquerade, Old Town
Gallery, Fayetteville, North Carolina, September- October 2014
- Paint Like Pablo,
Fayetteville, North Carolina, March 2014
- Public Works,
Fayetteville, North Carolina, October 2013
- Get the Picture III,
Fayetteville, North Carolina, June 2013
- Spas Gallery,
Rochester Institute of Technology, Rochester New York, Mask (Thesis Show),
January 2001
- El Paso Museum of Art,
Art Between Worlds, February- May 2207
- Salon Art of
University Jorge Tadeo Lozano, Bogota, Colombia. Moments, March 1994
- Hall of University
Jorge Tadeo Lozano, Bogota, Colombia. Moments, April 1993
GROUP
EXHIBITIONS:
- The Tang Gallery,
Bisbee, Arizona. Body, February 2005
- Gallery R, Rochester,
New York. Small Works, November- December 1999
- Rochester Institute of
Technology Spas Gallery, Rochester, New York. Under Pressure, March 1999
- Rochester Institute of
Technology, Rochester, New York
o
M.F.A.
Fall Walk Through, 1999
o
M.F.A.
Spring Walk Through, 1999
o
M.F.A.
Winter Walk Through, 1998
o
M.F.A.
Fall Walk Through, 1998
COMPETITIONS:
- II Latin American
Photography Gallery, Medellin, September 1995
- XII National
Photography Gallery, Medellin, September 1994
- National Gallery of
Artist, Bogota, November 1992
- Regional
Gallery of Artist, Bogota, June 1992
Mola – kolorowe opowieści tkane na tkaninie
Mola to niezwykłe dzieło sztuki, które powstaje w społeczności Kuna, zamieszkującej tereny między Panamą a Kolumbią. Są to ręcznie wykonane aplikacje na tkaninie, charakteryzujące się żywymi kolorami, geometrycznymi wzorami i głębokim symbolicznym znaczeniem.
Co wyróżnia molę?
Technika: Mola tworzone są za pomocą odwróconej aplikacji. Oznacza to, że poszczególne elementy wzoru są wycinane z różnych warstw tkaniny i naszywane na tło. Dzięki temu powstają wielowarstwowe, pełne głębi kompozycje.
Symbolika: Każdy wzór na moli ma swoje znaczenie. Linie, kształty, kolory – wszystko opowiada o wierzeniach, historii i codziennym życiu Kuna. Na przykład:
- Linie: reprezentują duchy (NAGA) lub siły natury.
- Kształty: mogą przedstawiać zwierzęta, rośliny, ludzi, a nawet abstrakcyjne koncepcje.
- Kolory: mają swoje symboliczne znaczenie: czerwony symbolizuje ziemię, żółty – słońce i szczęście, a niebieski – wodę i kosmos.
Funkcja: Mola służą nie tylko jako dzieła sztuki, ale także jako element codziennego ubioru, ozdoby domów i przedmioty kultu religijnego.
Dlaczego mola są tak wyjątkowe?
- Połączenie sztuki i codzienności: Mola są integralną częścią kultury Kuna, przekazywanej z pokolenia na pokolenie.
- Unikalność wzorów: Każda mola jest oryginalna, tworzona ręcznie przez artystki Kuna.
- Głęboki sens: Wzorce na molach to nie tylko dekoracje, ale prawdziwe opowieści o świecie i jego mieszkańcach.
- Żywe kolory: Tkaniny używane do tworzenia molas są niezwykle barwne, co nadaje im wyjątkowego charakteru.
Mola to nie tylko piękny przedmiot, ale także świadectwo bogatej kultury i tradycji ludu Kuna. To sztuka, która łączy w sobie estetykę, symbolikę i umiejętności rzemieślnicze.