17.02.2020

Studencie - Twoje zdanie się liczy (ewaluacja zajęć)

(Przykład, jedno z pytań ankiety ewaluacyjnej przedmiotu)


Ewaluacja czyli informacja zwrotna jest dla mnie bardzo ważna. Jakkolwiek trochę informacji zwrotnych otrzymujemy w czasie zajęć, w czasie dyskusji, to zawsze warto wzbogacić je o anonimowe ankiety. Kiedyś takie ewaluacje rozbiłem z wykorzystaniem ankiet papierowych, teraz znacznie częściej korzystam z tych elektronicznych. Co prawda przeprowadzane są ankiety uczelniane na zakończenie każdego semestru, ale pytania tam stawiane dla mnie są niewystarczające. Są zbyt ogólne. A ja chciałbym wiedzieć konkretnie jakie efekty uzyskuję, jak odbierają niektóre elementy zajęć studenci.

Dlaczego ewaluacja i opinia studentów jest ważna? To proste, chcemy wiedzieć jak odbierane są różne elementy procesu dydaktycznego. Zajęcia są dla studentów, oni są podmiotem a nie przedmiotem. Potem w mniejszym lub większym gronie dyskutujemy (przykładem jest zamieszczony niżej zapis z webinarium). Zatem drodzy studenci - wypełniajcie takie ankiety bo wasz głos jest słyszany i analizowany. To nie jest czas stracony.

Dlaczego publicznie o tym piszę? Bo być może studenci nie wiedzą, że ich zdanie ma znaczenie i wpływa na dydaktyczną rzeczywistość uczelni wyższej, ich opinie, oceny, informacje zwrotne są czytane i analizowane. Tak, czytamy, analizujemy. Staramy się na tej podstawie coś zmienić, udoskonalić, poprawić. By osiągnąć zakładany efekt. Bo czasem obserwowane rezultaty są inne od zamierzonych. A informacja zwrotna służy pogłębianiu wiedzy o skutkach, o odbiorze. Tak jak w rozmowie między ludźmi.

Piszę dlatego bo stosunkowo mało otrzymujemy informacji zwrotnych (także tych w anonimowych ankietach). Jeśli dociera kilka procent odpowiedzi, to trudno wyciągnąć sensowne wnioski. Niemniej i tak każda odpowiedź, czy to ta zdawkowa czy znacznie obszerniejsza, jest czytana i analizowana.

Nie jest łatwo przygotować dobrą ankietę ewaluacyjną. Bo nie chodzi, żeby coś tam było lecz chodzi o uzyskiwanie wiarygodnych i możliwych do interpretacji odpowiedzi.

Ankiety przeprowadzam zwłaszcza wtedy, gdy do zajęć wprowadzam nowe elementy, drobne eksperymenty co do formy lub treści. Ostatnio próbuję wykorzystać takie ankiety by skłonić studentów do samodzielnych refleksji nad procesem edukacyjnym. Dopiero się uczę. Wszelkie podpowiedzi mile widziane.

Bez wątpienia uniwersytet potrzebuje dyskusji także w zakresie kształcenia. Wymyślamy uniwersytety na nowo a bez szerokiej dyskusji nie uda się stworzyć niczego sensownego. Zachęcam do takiej dyskusji także w formie komentarzy pod wpisami na blogu. To też jest jakaś informacja zwrotna. To dyskusja tworzy wspólnotę uczących i nauczanych. A do takiej wspólnoty aspiruje uniwersytet.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz