3.05.2023

Jak tworzyć zajęcia online, aby były dostępne cyfrowo dla wszystkich osób studiujących?

Dawna klasa, w skansenie, przypominanie i doświadczanie przeszłości.
By wyobrazić sobie przyszłość
 

Zaczniemy tam, gdzie jesteśmy
Użyjemy tego, co mamy
Zrobimy to, co możemy

Dwa w jednym. Poznawanie nowych rzeczy wprost oraz sytuacyjnie. Będzie okazja nie tylko usłyszeć lecz i doświadczyć, aktywnie dzieląc się swoim doświadczeniem i wątpliwościami. Krok ku praktycznemu konektywizmowi i tworzeniu współpracującej i uczącej się społeczności. Zapraszam na dwudniowe seminarium, w nieco niecodziennej formule edukacyjnej. Bardziej jako seminarium niż kurs transmitujący wiedzę. By nie tylko mówić o innych możliwościach lecz by je wypróbować na sobie. W życzliwej atmosferze, w środowisku osób uczących się.

Co będzie?
  1. Jak (i dlaczego warto) przeprowadzić wykład w wersji hybrydowej z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
  2. Jak (i dlaczego warto) przygotować materiały dodatkowe do wykładów, dostępne online (z wykorzystaniem MS Teams itp.).
  3. Z jakich dostępnych, w tym darmowych, narzędzi korzystać by ułatwić dostęp do treści wykładowych studentom o różnych potrzebach (np. absencja z powodu choroby).
Zajęcia online - jak je tworzyć zajęcia, aby były dostępne cyfrowo dla wszystkich osób studiujących. Spotkać się by podzielić się wiedzą i doświadczeniem). Wymienić się pomysłami. Nie tylko posłuchać lecz i opowiedzieć o swoich doświadczeniach, pomysłach, trudnościach.

Po co to seminarium? Wielu z nas się obawia czy podoła przygotowywaniu zajęć online i zajęć hybrydowych. Przecież to nowe zarówno technologicznie jak i koncepcyjnie. Cięgle trzeba się uczyć czegoś nowego? A nie wystarczy tak jak było? Niniejszy tekst występuje w roli zapowiedzi (i to w kilku wersjach: tekstowej, wideo oraz interaktywnej aplikacji). To przykład zwiększania dostępu. Pisząc sam się uczę, wypróbowuję. Byś wiedziała (wiedział), że takie seminarium jest. Że można i w taki sposób uzupełniać standardowe zajęcia. Nie tylko USOS, plan zajęć i sylabusy. A dlaczego? Bo wyraźnie zmieniły warunki zarówno warunki technologiczne jak i społeczne. A po drugie - bo można!

Dla kogo chcemy zwiększyć dostępność naszych zajęć? Nie tylko dla studentów z różnymi niepełnosprawnościami, np. ruchowymi. Ale i dla tych., którzy są czasowo chorzy, dla tych, którym coś wypadło, bo pracują, dla tych którzy zmagają się z prokrastynacją. I jeszcze z kilku innych powodów. I dlaczego online (hybrydowo)? Bo teraz możliwości technologiczne pozwalają nam przekroczyć niegdyś nieprzekraczalne bariery. Mamy narzędzie, które możemy wykorzystać. Trzeba tylko poznać jego możliwości. Zróbmy to razem.

Nie mamy jeszcze warunków idealnych. One może kiedyś będą. Tym szybciej im szybciej zaczniemy o nich myśleć i wyobrażać je sobie. Gdy zaczniemy je projektować. Niemniej nie ma co czekać. Jesteśmy tu i teraz. Zaczniemy tu gdzie jesteśmy i z tym co mamy. Zrobimy co możemy czyli to, co jesteśmy w stanie tu i teraz. Po nas niech przyjdą zdolniejsi. I lepiej przygotowani.

Po co seminarium? By podzielić się swoimi doświadczeniami i razem poćwiczyć by wypróbować w przyjaznym środowisku pomysły własne i cudzie. Ja jestem na początku tej drogi. Zapraszam na wspólną wędrówkę i odkrywanie. Kiedy? 30-31 maja. 8.15 – 15.00. W Starej kotłowni. Nabór do dnia 12.05.2023 r. w Biurze Projektu (Żagiel Możliwości, ul. Prawocheńskiego 9 (Stara Kotłownia) pok. nr 24.

Zajęcia zostały zaprojektowane ale to Państwo, jako uczestnicy, zadecydujecie jak się potoczą i co się wydarzy. To mały element brania odpowiedzialności za proces własnego uczenia się. Zrobisz tyle ile chcesz i swoim tempie. To nie jest rywalizacja. Punktów z tego nie będzie. Przecież podobnie można zaprojektować zajęcia dla studentów. To nie jest nadskakiwanie i podawanie przeżutych ciasteczek wprost do ust. To projektowanie przestrzeni edukacyjnej z szerokim dostępem. A narzędzia online będą nam w tym pomocne. Nie zamiast spotkań w kontakcie lecz jako ich dopełnienie tak, by były dostępne dla wszystkich osób studiujących. Celem dodatkowym (fakultatywnym) jest współtworzenie grupy wsparcia, do stałej współpracy. By sobie pomagać i razem się rozwijać nie tylko w ciągu dwóch dni.

Na szkolenie przyjdź z własnym laptopem, tabletem i smartfonem z dostępem do Internetu (będzie uniwersyteckie wi-fi lecz lepiej mieć więcej możliwości). Nie zapomnij o ładowarce. Na potrzeby kursu zostanie założony Zespół na MS Teams (link zostanie wysłany uczestnikom wcześniej). Tam będą też gromadzone materiały dla uczestników oraz efekty ich pracy. Żeby nie drukować niepotrzebnie wszystkich materiałów na papierze,

Przypomnienie maila, który otrzymaliśmy na służbową skrzynkę (zobacz także info na stronie):
"Zajęcia online - jak tworzyć zajęcia, aby były dostępne cyfrowo dla wszystkich osób studiujących.
(2 dni po 8 godzin dydaktycznych dla grupy 30 osób). 

Prowadzący: dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM, Wydział Biologii i Biotechnologii
Termin: 30-31.05.2023 r.
Godziny: 8.15 – 15.00
Miejsce realizacji: Stara Kotłownia, ul. Prawocheńskiego 9, sala 2A
Osoby uprawnione do udziału: pracownicy naukowo-dydaktyczni UWM w Olsztynie

Szczegółowy opis kryteriów naboru oraz osób uprawnionych do uczestnictwa we wsparciu ujęty jest w Regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w projekcie nr POWR.03.05.00-00-A046/19-00 pt. „Żagiel możliwości – model dostępności UWM w Olsztynie” Zadanie 6. „Wdrażanie zmian w zakresie zarządzania procesem kształcenia” Zarządzenie Nr 40/2022 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 24 maja 2022 r.

Zapraszamy Państwa z kompletem wypełnionych i podpisanych dokumentów do dnia 12.05.2023 r. do Biura Projektu, które znajduje się przy ul. Prawocheńskiego 9 (Stara Kotłownia) pok. nr 24.

Informacje związane z projektem i dokumenty rekrutacyjne są dostępne na stronie projektu: http://zagiel.uwm.edu.pl/

W wyznaczonym terminie rekrutacji w Biurze Projektu należy złożyć:

  • Formularz Zgłoszeniowy (Załącznik nr 1)
  • Oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby rekrutacji (Załącznik nr 2)"
Co będą robili uczestnicy (propozycje wstępne):
  1. Narysują plakat o sobie (forma prezentacji błyskawicznej z wykorzystaniem narzędzi analogowych).
  2. Przygotują i zaprezentują mini wykład (3-5 slajdów) w interaktywnym programie np. Mentimeter.
  3. Przygotują zapowiedź swoich wybranych zajęć w formie krótkiego nagrania wideo.
  4. Przygotują krótką prezentację w Power Poincie i przygotują z tego materiały dla studenta w formie pliku PDF (notatka z wykładu).
  5. Nagrają krótki podcast z streszczeniem swojego wykładu.
  6.  Założą wirtualną tablicę z materiałami dla studentów (np. Padlet lub Wakelet).
  7. Przygotują materiały dla studentów w formie prezentacji-gry w programie Genial.ly.
  8. Umieszczą przygotowane materiały nagrane telefonem na swoim kanale You Tube, Tik Tok (jeśli jeszcze nie mają, to założą w czasie zajęć).
  9. Umieszczą nagrany podcast w serwisie You Tube lub innym.
  10. Zamieszczą materiały dla studentów w wybranym serwisie społecznościowym (Fabebook, Instagram, Tik-Tok itp.).
  11. 11. Przeprowadzą krótki wykład w formie hybrydowej na MS Teams, z nagraniem archiwizacyjnym.


@stanislawcz

Żagiel możliwości, seminarium i szkolenie pt. Zajęcia online - jak tworzyć zajęcia, aby były dostępne cyfrowo dla wszystkich osób studiujących.

♬ dźwięk oryginalny - Stanisław


Przykładowe materiały dodatkowe w formie interaktywnej prezentacji w aplikacji Genial.ly:  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz