23.03.2018

Ewolucja człowieka i... uniwersytety trzeciego wieku


Kiedy na początku roku akademickiego zgłaszałem propozycję wykładu dla uniwersytetów trzeciego wieku, nie przypuszczałem, że będę go wygłaszał kilka razy. Byłem pod wrażeniem przeczytanych książek, odnoszących się to koncepcji społecznego mózgu Dunbara. A jednocześnie sam eksperymentowałem z nowymi formami komunikacji i edukacją pozaformalną. Postanowiłem o tym opowiedzieć, wtrącając dygresje dotyczące ewolucji wszy, zegara molekularnego i przestrzeni miejskiej. Przygotowałem wykład o ewolucji człowieka, zarówno w aspekcie biologicznym jak i kulturowym. Obie się mocno przeplatają.

W listopadzie 2017 wygłosiłem ten wykład dla dwóch różnych uniwersytetów trzeciego wieku w Olsztynie, w grudniu w UTW w Olsztynku. W styczniu br. odwiedziłem Jarocką Akademię Trzeciego wieku, 14 kwietnia - Uniwersytet Trzeciego Wieku w Kętrzynie. A teraz jadę do Nidzicy. Nidzicki Uniwersytet ma już 10 lat. W maju zaplanowany jest wykład dla UTW w Ostródzie.

Miewałem wcześniej wykłady dla słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku, ale nigdy jeszcze w takiej intensywności. Albo temat bardzo zainteresował, albo aktywność i zapotrzebowanie uniwersytetów trzeciego wieku jest ogromne. W naszym województwie podobno jest już około 30 takich instytucji (prowadzone przez stowarzyszenia, fundacje lub działające zupełnie nieformalnie) w praktycznie każdym miasteczku a nawet gminach wiejskich.

Fascynująca jest aktywność seniorów. Chcą się spotykać, chcą się dokształcać, ciekawi świata. Niesamowite zjawisko społeczne ! Być może wynika z rosnącego wykształcenia społeczeństwa (efekt społeczeństwa wiedzy). Do tego rozwijają się uniwersytety dziecięce i kawiarnie naukowe. Zupełnie nowa społeczna aktywność. Być może jeden z efektów trzeciej rewolucji technologicznej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz