Niebawem minie rok od rozpoczęcia zdalnej edukacji. O ile na początku mogła być zaskoczeniem a normalnością była improwizacja i partyzantka, to po tylu miesiąca prób, eksperymentowania, wdrażania, powinniśmy już mieć przećwiczone i wprowadzone sensowne rozwiązania. Był czas na szkolenia, opracowanie metodyki, inwestycje sprzętowe i organizacyjne. Zbyt wiele osób, w tym na stanowiskach kierowniczych u szczytów władzy, liczyło na przeczekanie, że jakoś to będzie, że minie pandemia i wrócimy do normalności. Czy nauczanie zdalne jest złe? Każda aktywność wykonywana źle przynosi złe rezultaty. Czy edukacja on line zdaje/nie zdaje egzaminu? To źle postawione pytanie. Raczej trzeba pytać o to, co i jak zrobić, by konieczna z przyczyn pandemicznych edukacja zdalna spełniała nasze oczekiwania a młodzież była należycie nauczana.
Kształcenie zdalne i hybrydowe nie zniknie po pandemii. Rozwijało się już od wielu lat, teraz nabrało nieco przyspieszenia. Dotyczy to także uniwersytetu. Gdy pisaliśmy projekt Spotkania z nauką, nie przewidzieliśmy "czarnego łabędzia" w postaci pandemii. Wiele musieliśmy zmieniać a na zmiany uzyskaliśmy zgodę w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (obecnie Ministerstwo Edukacji i Nauki). Dużą trudnością jest dostosowywanie do nowych, nieoczekiwanych warunków. To niewątpliwie zagrożenie. Ale jest to także szansa na sensowne eksperymentowanie ze zdalnym nauczaniem. O wiele łatwiej z eksperymentami w projekcie niż w edukacji formalnej. Nie jestesmy ograniczeni programami, podręcznikami. Mamy wolność w poszukiwaniu formy i treści. I z tej sprzyjającej okoliczności korzystamy. Efekty mam nadzieję wykorzystane zostaną na różnych szczeblach edukacji. Jako pracownicy akademiccy też korzystamy ucząc się nowych narzędzi i nowego podejścia metodycznego. Przyda się to w codziennej pracy dydaktycznej na uczelni. Ale te doświadczenia przydadzą się dla całego systemu edukacyjnego. Mam taką nadzieję.
Najwyraźniej jeszcze przez wiele tygodni i miesięcy będziemy zmagali się z niedostatkami zdalnej edukacji. Po feriach szkoły wracają doi nauki. Chcemy wspierać nauczycieli i uczniów w ich codziennych zmaganiach z komunikacja on line. W ramach projektu Spotkania z nauką oferujemy nie tylko mini wykłady on line i obecność w czasie zdalnych lekcji. Przygotowujemy filmy, gry, wystawy i konsultacje on line. Szukamy dobrych rozwiązań. Zapraszamy do współpracy. Odległość nie jest już barierą.
Dla przykładu zapis wideo z mini wykładem o chruścikach (Trichoptera) dla uczniów z Ostródy. Na zachętę do kontaktów i wspólnego odkrywania efektywnej edukacji zdalnej (hybrydowej). To sa nasze pierwsze próby. W dyskusji będziemy poszukiwać coraz lepszych form, Zachęcam do dyskusji w komentarzach pod tym postem oraz na stronie projektu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz