7.11.2022

Międzynarodowy Dzień Muzeów i Centrów Nauki 2022

 

ja mam swój maleńki udział w Międzynarodowym Dniu Muzeów i Centrów Nauki 2022. Jako patron medialny (blog Profesorskie Gadanie, logo widoczne na grafice zamieszczonej u góry). I czynię to z wielką przyjemnością. Bo systematycznie rozwija się nowe zjawisko edukacyjne i element głębokich przemian w edukacji i upowszechnianiu wiedzy. Z małych strumyczków tworzy się coraz większa rzeka.

10 listopada 2022 r. kilkanaście instytucji zajmujących się popularyzacją i komunikacją nauki połączy siły w ogólnopolskiej akcji #SPiNDay 2022. Współpraca bez wątpienia buduje. W tym przypadku dotyczy rozwoju edukacji pozaformalnej.

Wspomniane wydarzenie zostało zainicjowane przez Stowarzyszenie Społeczeństwo i Nauka SPIN i od kilku lat jest polską odpowiedzią na Międzynarodowy Dzień Muzeów i Centrów Nauki. Tegoroczne obchody mają stacjonarny charakter i obfitują w wiele popularnonaukowych aktywności, jak np. pokazy, warsztaty, gry mobilne, wykłady, na które zapraszają muzea, centra nauki i instytucje kultury w całym kraju. Część wydarzeń organizowana jest w ramach projektu SPiNaj naukę, promującego osiągnięcia polskich naukowców – poprzez prezentację sylwetki wybitnych polskich badaczy oraz upowszechnienie wiedzy o ważnych odkryciach naukowych.

Coraz więcej działań edukacyjnych odbywa się poza murami szkoły. Coraz liczniejsze centra nauki jak również muzea i inne instytucje kultury, nie tylko tradycyjnie upowszechniają wiedzę lecz także tworzą nowe ekosystemy edukacyjne. Czyli tworzą warunki, przyjazne do uczenia się. Nie tworzą programów nauczania, nie realizują centralnych i ujednoliconych podstaw programowych. Tworzą przestrzeń do eksperymentowania, do poznawania. Nie nauczyciele, ale projektanci przestrzeni i sytuacji edukacyjnych. Jeden z licznych elementów przeobrażania się edukacji nie tylko w Polsce. 

Coś z pogranicza edukacji i rozrywki (edurozrywka?). Lub raczej jako nowy sposób przekazywania wiedzy w ciągu całego życia. Wiedza udostępniana małymi porcjami przez całe życie, Bo nigdy nie jest za późno. Ani za wcześnie. I to odbiorca sam sobie tworzy indywidualną ścieżkę poznawania świata. W czasach trzeciej rewolucji technologicznej szkoły tracą monopol na przekazywanie wiedzy. I myślę, że dotyczy to także uniwersytetów. W nich także dokonują się przemiany. W jednych szybciej, w innych dużo wolniej. A jeśli uniwersytety nie będą już miały monopolu na transmisyjny styl podawania wiedzy, to gdzie znajdą swoja niepowtarzalną wyjątkowość? W tworzeniu środowiska, przyjaznego do uczenia się i współuczestnictwa w odkrywaniu tajemnic świata? Bardziej jako miejsce, gdzie w dobrych relacjach można wdrożyć się do współtworzenia a nie tylko jako magazyn z unikalnymi źródłami informacji. Internet i cyfrowe środowisko już od dłuższego czasu pozbawiło uniwersytety tego monopolu. Z bibliotecznych zasobów można korzystać z daleka. I z wielu źródeł. Bliskość miejsca nie jest już atutem. W kontakcie z naukowcami także. Jak zatem uniwersytety włączą się (a już się włączają!) w pozaformalne upowszechnianie wiedzy? To pytanie coraz bardziej mnie intryguje. Także w kontekście Olsztyna.


Miejsca działań bezpośrednich w 2022 roku:


Na mapie tegorocznych obchodów Międzynarodowego Dnia Muzeów i Centrów Nauk nie ma jeszcze Olsztyna. Mam jednak nadzieję, że w przyszłości się pojawi. I nie tylko jako patronat medialny Profesorskiego Gadania. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz