Zapowiedź webinarium. Upowszechniam, bo za darmo. Dobrze więc, by dotarło do szerszego grona odbiorców. Zapowiedź pojawiła się już na Facebooku (https://fb.me/e/5NR5cGSVv)
WEBINAR: Ekosystemy wodne w dobie kryzysu klimatycznego
KIEDY: 19 listopada(wtorek),19.30
GDZIE: Wydarzenie odbędzie się na platformie edukacyjnej Be. Eco:
https://dte.digitaluniversity.pl/course/beeco
Interaktywny webinar na temat ekosystemów wodnych z
uwzględnieniem wpływu zmian klimatu, zanikania bioróżnorodności, z przykładami
technologii oraz z praktycznymi pomysłami na zajęcia z uczniami z różnych
przedmiotów nauczania (biologia, geografia, chemia itd.). Czym są ekosystemy
wodne i wodnobłotne (definicja), typy ekosystemów: jeziora, rzeki, strumienie,
rowy melioracyjne, źródliska, zbiorniki okresowe, bagna i torfowiska. Co żyje w
naszych wodach śródlądowych (jakie mikroorganizmy, rośliny, zwierzęta). Wpływ globalnych
zmian klimatu na ekosystemy wodne, jakie skutki przynoszą susze i gwałtowne
wezbrania po ulewnych deszczach. Dlaczego zmienia się różnorodność biologiczna
w ekosystemach wodnych? Wpływ antropopresji w skali lokalnej oraz globalnych
zmian klimatu, zmiany zasięgów występowania gatunków. Przykłady działań
lokalnych: ogrody wodne w miastach, mała retencja. Znaczenie terenów
podmokłych. Państwowy monitoring siedlisk i gatunków wodnych – wyniki badań
wieloletnich, przykłady z gatunkami wodnymi.
Czy nowe technologie mogą pomóc w ochronie ekosystemów
wodnych? Inspiracje do interaktywnych lekcji i projektów szkolnych, związanych
z ochroną bioróżnorodności w ekosystemach wodnych. Zajęcia terenowe –
dokumentacja drobnych zbiorników okresowych, źródeł i strumieni, odszukiwanie w
terenie, opis warunków środowiskowych, mapka obiektu, otoczenie, inwentaryzacja
źródlisk, wydajność, temperatura, pH,
własności hydrochemiczne, zaśmiecenie, część biotyczna, mapowanie, dokumentacja
fotograficzna i upowszechnianie wyników w przestrzeni szkolnej (tradycyjna
gazetka ścienna, szkolna konferencja i media społecznościowe). Analizy możliwe
do wykonania w pracownic szkolnej. Co wynika z państwowego monitoringu siedlisk
i gatunków, czy widać jakieś zmiany w skali wieloletniej? Analiza i
interpretacja raportów z monitoringu siedlisk i gatunków.
Uczestnicy poznają praktyczne pomysły na zajęcia z uczniami z różnych przedmiotów nauczania (biologia, geografia, chemia itd.). Prowadzący podzieli się również inspiracjami do interaktywnych lekcji, zajęć terenowych i projektów szkolnych związanych z ochroną bioróżnorodności w ekosystemach wodnych.
Dzięki udziałowi w webinarze:
- zaplanujesz zajęcia terenowe w ramach wybranego przedmiotu, nawiązujące do bioróżnorodności w ekosystemach wodnych i zmian klimatu,
- wykorzystasz wybrane narzędzie GenAI do przygotowania materiałów na zajęcia terenowe i projektowe w klasie,
- będziesz mieć możliwość posłuchania o pomysłach innych uczestników i podzielenia się własnymi pomysłami.
Prowadzący: dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM, biolog, ekolog i entomolog zatrudniony w Katedrze Zoologii, na Wydziale Biologii i Biotechnologii, UWM w Olsztynie.
Nauczyciel akademicki, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, biolog, ekolog, entomolog, popularyzator nauki, bloger i felietonista. Członek grupy Superbelfrzy RP. Poza zajęciami dla studentów prowadzi zajęcia dla słuchaczy studiów podyplomowych związanych z kształceniem nauczycieli, wykłady dla dorosłych oraz słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku oraz różnorodne wykłady i zajęcia praktyczne dla uczniów ze szkół w ramach projektów edukacyjnych oraz Uniwersytetu Dzieci. Inicjator i organizator olsztyńskiej kawiarni naukowej oraz pikników naukowych. Autor licznych artykułów dydaktycznych, broszur dla nauczycieli z zakresu edukacji ekologicznej i współautor podręcznika dla szkół. Zajmuje się także edukacją pozaformalną oraz dydaktyką online i dydaktyką z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz