14.11.2024

Mola czyli cudowne łatanie z Kolumbii - Maria Fernanda Satizabal Gothard

 
W poniedziałek 18 listopada 2024 r. Grupa A*R*T zaprasza na wernisaż wystawy artystki z Kolumbii Marii Fernandy Satizabal Gothard. Początek o godz. 16.00 w Klubie Baccalarium, UWM w Olsztynie. Pani Maria zaprezentuje patchworki mola.



"Jako artystka, badam różne media, aby znaleźć odpowiedni materiał i technikę, które odpowiadają mojej ekspresji jako kobiety. Już od wczesnego dzieciństwa fascynowała mnie sztuka prekolumbijska, ponieważ jest częścią tego, kim jestem. Po drugie, sztuka rdzennych ludów zapiera mi dech w piersiach; obrazy pojawiają się jako proste linie, które łączą się z moim wewnętrznym ja. Fascynuje mnie, jak ważna jest rola kobiet w społeczności.

Od początku eksplorowałam sztukę eksperymentowania w innych mediach. Moja podróż rozpoczęła się od połączenia prekolumbijskich obrazów z moimi własnymi wewnętrznymi wizjami kształtów i ikon.

Odnalazłam najsilniejsze połączenie z grupą rdzennych mieszkańców zwaną Kuna (Cunas). Żyją między Kolumbią a Panamą. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłam ich wzory na tkaninie zwanej molas, byłam oczarowana; natychmiast zaczęłam kolekcjonować te dzieła. Zawsze fascynował mnie sposób, w jaki wyrażają swoją kulturę w tkaninie. Tradycyjne użycie odwróconej aplikacji i patchworku przez Kuna, aby połączyć życie i środowisko, wykracza poza transcendentalny akt eksploracji.

Wszystkie mola (rodzaj patchworku) mają różne znaczenia dla Kuna; są zdominowane przez elementy projektowe, takie jak geometryczne linie, które reprezentują duchy zwane NAGA, lub różne obrazy zwierząt, roślin i ludzi, które reprezentują codzienne życie w społeczności zwanej GEONIGGADI. Kuna używają różnych kolorów w tkaninie, aby wyrazić swoje przekonania; ponieważ kolor ma znaczenie; na przykład:
  • Czerwony jest związany z planetą Ziemią.
  • Żółty jest związany ze szczęściem i słońcem.
  • Niebieski jest związany z kosmiczną przestrzenią i wodą.
Widząc harmonię między kultem duchowym a kulturą w codziennym życiu, skłania mnie to do dalszych poszukiwań. Odkrywam, że pracuję w ramach techniki i dekonstruuję aplikację i patchwork w tkaninie, co pozwala mi przedstawić, jak ludzie i historia budują warstwy, aby chronić tożsamość lub ukryć czas.

Mola reprezentuje początek procesu eksploracji w celu zidentyfikowania mojej percepcji siebie i kobiecego połączenia ze środowiskiem społecznym."

Maria Fernanda Satizabal Gothard

Maria Fernanda Satizabal Gothard
As an artist, I explore different medias to find the correct material and technique that matches my expression as a woman. Early on, I was fascinated to see pre-Colombian art, because it is a part of who I am. Secondly, indigenous art blows my mind; the images appear as simplistic lines that connect to my inner self. I’m fascinated with how important the women’s role is in the community.

From the beginning, I have explored the art of experimentation in other medians. My journey started by combining pre-Colombian images with my own internal visions of shapes and icons.

I found my strongest connection to the indigenous group called Cunas. They live between Colombia and Panama. The first time I saw their designs in fabric called molas, I was captivated; I started collecting pieces immediately. I was always fascinated by the way they express their culture in fabric. The Cunas traditional use of reverse applique and patchwork to bring life and environment together is beyond the transcendental act of exploration.

All molas have different meanings for the Cunas; they are dominated with design elements like geometric lines who represent the spirits called NAGA or different images of animals, plants, and people who represent the daily life in the community called GEONIGGADI. The Cunas use different colors in fabric to express their believes; because color has meaning; example:
  • Red is relative to the planet earth.
  • Yellow is relative to happiness and the sun.
  • Blue is relative to cosmic space and water.
To see the harmony between spiritual worship and culture in daily lives brings me to explore more. I find that works within the technique and deconstruct application and patchwork within the fabric, which allows me to represent how humans and history build layers to protect identity or hide time.

Molas represents the beginning of the exploration process to identify my perception of myself and the feminine connection to the social environment.

Maria Fernanda Satizabal Gothard


Maria Fernanda Satizabal Gothard

EDUCATION:

M.F.A. (Master) Fine Arts of Photography and Science, 1998-2005

Rochester Institute of Technology, Rochester, Rochester, New York

Thesis Committee: Eline O’Neil, Willie Osterman, and Keith Howard

 

B.F.A. Bachelor Fine Arts, 1990-1994

   UNIVERSITY Jorge Tadeo Lozano, Bogota, Colombia

WORKSHOP:

Printmaking Workshop at Methodist University, 2011, 2012, 2013, 2014

   Methodist University, Fayetteville, North Carolina

 

Quilting Workshop at Loving Stiches, 2011- 2013

   Loving Stiches, Fayetteville, North Carolina

 

Photographic Workshop, in Black and White Photography, 1995-1996

   Alianza Colombo Francesa, Bogota, Colombia

WORK EXPERIENCE:

-    Methodist University, Professor, 2011-2014

o   Black and White Photography

o   Design I and Design II

o   Ceramics 3D Hand Building

 

-    Methodist University, Guess Speaker

o   Printmaking Relief -Linocut 2017

 

-    Fayetteville Community College, Professor, 2009-2010

o   Black and White Photography

 

-    Army MWR Fort Huachuca, Professor, 2002-2004

o   Black and White Photography

-    Rochester Institute of Technology, Guess Speaker

o   Guess Lecture, How to make a Photographic Journal Book, 2001

o   Guess Lecture, Latin American Culture, 2000

o   Guess lecture, Pre-Colombian civilization, 2000

-    Rochester Institute of Technology, Graduate Assistant 1998-2000

o   Documentation and Archiving

o   School Museum Assistant

AWARDS and AWARDED:

- Regional Selective Artist Donations, Fine Raise, Sierra Vista, Arizona, 2005

- Portfolio Grand for MFA class, April 2000

- Final Level for National Artist Selection, Bogota, Colombia, June 1992

- Final level for Regional Artist selection, Bogota, Colombia, November 1992

PUBLICATION:

- XIII Salon Colombiano de Fotografia, Medellin, Colombia, 1995

- Our Features and Our Fictions, Rochester Institute of Technology Library, Rochester, NY 2005

SOLO EXHIBITIONS:

- Masquerade, Old Town Gallery, Fayetteville, North Carolina, September- October 2014

- Paint Like Pablo, Fayetteville, North Carolina, March 2014

- Public Works, Fayetteville, North Carolina, October 2013

- Get the Picture III, Fayetteville, North Carolina, June 2013

- Spas Gallery, Rochester Institute of Technology, Rochester New York, Mask (Thesis Show), January 2001

- El Paso Museum of Art, Art Between Worlds, February- May 2207

- Salon Art of University Jorge Tadeo Lozano, Bogota, Colombia. Moments, March 1994

- Hall of University Jorge Tadeo Lozano, Bogota, Colombia. Moments, April 1993

GROUP EXHIBITIONS:

- The Tang Gallery, Bisbee, Arizona. Body, February 2005

- Gallery R, Rochester, New York. Small Works, November- December 1999

- Rochester Institute of Technology Spas Gallery, Rochester, New York. Under Pressure, March 1999

- Rochester Institute of Technology, Rochester, New York

o   M.F.A. Fall Walk Through, 1999

o   M.F.A. Spring Walk Through, 1999

o   M.F.A. Winter Walk Through, 1998

o   M.F.A. Fall Walk Through, 1998

COMPETITIONS:

- II Latin American Photography Gallery, Medellin, September 1995

- XII National Photography Gallery, Medellin, September 1994

- National Gallery of Artist, Bogota, November 1992

- Regional Gallery of Artist, Bogota, June 1992

 



Mola – kolorowe opowieści tkane na tkaninie

Mola to niezwykłe dzieło sztuki, które powstaje w społeczności Kuna, zamieszkującej tereny między Panamą a Kolumbią. Są to ręcznie wykonane aplikacje na tkaninie, charakteryzujące się żywymi kolorami, geometrycznymi wzorami i głębokim symbolicznym znaczeniem.

Co wyróżnia molę?
Technika: Mola tworzone są za pomocą odwróconej aplikacji. Oznacza to, że poszczególne elementy wzoru są wycinane z różnych warstw tkaniny i naszywane na tło. Dzięki temu powstają wielowarstwowe, pełne głębi kompozycje.
Symbolika: Każdy wzór na moli ma swoje znaczenie. Linie, kształty, kolory – wszystko opowiada o wierzeniach, historii i codziennym życiu Kuna. Na przykład:
  • Linie: reprezentują duchy (NAGA) lub siły natury.
  • Kształty: mogą przedstawiać zwierzęta, rośliny, ludzi, a nawet abstrakcyjne koncepcje.
  • Kolory: mają swoje symboliczne znaczenie: czerwony symbolizuje ziemię, żółty – słońce i szczęście, a niebieski – wodę i kosmos.
Funkcja: Mola służą nie tylko jako dzieła sztuki, ale także jako element codziennego ubioru, ozdoby domów i przedmioty kultu religijnego.

Dlaczego molas są tak wyjątkowe?
  • Połączenie sztuki i codzienności: Mola są integralną częścią kultury Kuna, przekazywanej z pokolenia na pokolenie.
  • Unikalność wzorów: Każda mola jest oryginalna, tworzona ręcznie przez artystki Kuna.
  • Głęboki sens: Wzorce na molach to nie tylko dekoracje, ale prawdziwe opowieści o świecie i jego mieszkańcach.
  • Żywe kolory: Tkaniny używane do tworzenia molas są niezwykle barwne, co nadaje im wyjątkowego charakteru.
Mola to nie tylko piękny przedmiot, ale także świadectwo bogatej kultury i tradycji ludu Kuna. To sztuka, która łączy w sobie estetykę, symbolikę i umiejętności rzemieślnicze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz