23.10.2022

Projekt w edukacji



Od dawna stosuję metodę projektu w edukacji. Zaczęło się od pracy w kole naukowym a potem była kontynuacja, gdy sam byłem opiekunem studenckiego koła naukowego. Nauka bez ocen, bez egzaminów. Bez oceniania lecz z docenianiem. W zasadzie tak powinno wyglądać studiowanie. W dobie upowszechniania się komunikacji online rożnie potrzeba działania praktycznego i rozwijania kompetencji miękkich.  A więc koła naukowe dla wszystkich. Jak to zrobić? Z opieką mentorów i tutorów, z samodzielnym stawianiem sobie celów, w realizacji badań i udziałem w konferencjach naukowych by ćwiczyć się w komunikacji i prezentowaniu wyników. I by uczestniczyć w szerszej dyskusji. Mniej wykładów, więcej działania praktycznego. I więcej możliwości wybory zajęć bo to kształtuje odpowiedzialność za siebie i swoją edukację. 

A czy metoda projektu może być szerzej wykorzystana w normalnych, kursowych zajęciach? Myślę, że tak. Zacząłem od  zajęć z ochrony środowiska a potem poszerzałem i teraz wykorzystuję praktycznie na wszystkich swoich przedmiotach. Nawet, gdy są to tylko wykłady. Teraz uczę się m.in. design thinking. I dostosowuję do specyfiki zajęć, które prowadzę ze studentami biologii, biotechnologii, mikrobiologii oraz pedagogiki wczesnej edukacji. Uczę się metodą projektu jak nauczać przez projekty. Nie tylko czytam (poszukuje wiedzy) lecz i działam, uczę się przez działanie i wspólne ze studentami odkrywanie.

Stosując metodę projektu kształtujemy u uczniów/studentów umiejętności: organizacji pracy, selekcji zebranych materiałów, współdziałania, posługiwania się komputerem, korzystania i poszukiwania różnych źródeł informacji, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji za siebie i grupę, kulturalnego dyskutowania, publicznego dyskutowania prezentowania.

Na każdy projekt składa się kilka faz/etapów:
  1. Pomysł na projekt (inspirowanie i dyskusja). 
  2. Sformułowanie tematu (dopracowanie pomysłu i dyskusji).
  3. Zaprezentowanie celu projektu oraz uzgodnienie harmonogramu działań i sposobu monitorowania. 
  4. Podział na grupy i przydzielenie zadań. W grupach studenckich to także pomoc w wyłonieniu lidera/liderów. 
  5. Realizacja projektu.
  6. Prezentacja efektów (jako forma podsumowania i sprawdzenia realizacji zakładanego celu). 
  7. Ewaluacja (zamiast oceny).
Pytania pomocne w opracowywaniu plan akcji metodą projektu (z mojej praktyki):
  • Co i gdzie zrobimy? Kto weźmie udział?
  • Czy tylko studenci z grupy?
  • Jak poinformować i zachęcić innych? 
  • Czy organizować dodatkowe spotkania (poza zajęciami)? 
  • Czy przygotować plakaty (lub inne formy informowania o celu akcji)? 
  • A może nagłośnić akcję w gazecie czy radiu ? 
  • Jak wykorzystać media społecznościowe do informowania i zachęcania?
  • Jak przygotować notatkę prasową dla gazety i radia?
  • Co w tej akcji jest niezwykłego, ciekawego, wyjątkowego (by przekaz miał większy zasięg i by zainteresować media. Czyli poszukiwanie efektu viralowego)?
  • Jak zorganizować przepływ informacji między osobami kluczowymi, organizującymi akcję?
  • Skąd zdobyć pieniądze (jeśli są potrzebne, bo przecież można uwzględnić wkład własny w postaci czasu i zaangażowania)?
  • Czy tylko we własnym zakresie (w przypadku sprzątania każdy przychodzi ze swoimi workami, rękawiczkami i wiktuałami na ognisko), czy też poszukać sponsorów? Czy znalazłby się sponsor ognisko i na jakich warunkach?
  •  Czy planowane będą inne wydatki (np. papier i farby na plakaty) – a może znajdzie się sponsor?
  • Jak poznamy, że nam się udało (ewaluacja i mierniki projektu).
  • Jak będziemy świętowali? 
Przykładowo w akcjach typu sprzątanie świata (takie projektu realizowałem na początku), programem  minimum było: np. zorganizowanie sprzątania fragmentu parku, lasu, okolicy jez. Kortowskiego lub zebranie podpisów (petycja), akcja konsumencka itd. Jeśli wyżej stawialiśmy sobie poprzeczkę (początkowo motywowałem to wyższą ocena, potem zrezygnowałem z jakichkolwiek ocen): zachęcenie (zrealizowane) do udziału innych osób z poza grupy (inni studenci, młodzież, dorośli). Kolejna poprzeczka wyżej to włączenie mediów (gazety, radio, TV), a przez to poszerzenie kręgu odbiorców. Dalej - pozyskanie od sponsorów funduszy na worki na śmieci, rękawiczki, nagrody do ewentualnych konkursów, poczęstunek do ogniska. W końcu podsumowanie akcji w formie referatu lub artykułu w prasie. Ważne by to sami studenci pisali i udzielali wywiadów.

Na czym polega efektywność metody projektów? 
  • rozwija samodzielność, 
  • kształci umiejętność pracy w grupie (praca zespołowa), 
  • rozwija myślenie twórcze,
  • umożliwia zaprezentowanie i zintegrowanie wiedzy z różnych dziedzin, 
  • uwzględnia zainteresowania, uzdolnienia uczniów/studentów,
  • daje możliwość samooceny, wyrażania własnego zdania, samorealizacji,

Więcej materiałów i przykładów z niektórymi zrealizowanymi projektami:
Nowsze realizacje dotyczyły budowy domków dla owadów, domków dla jeży itd. 


Wykłady online o metodzie projektu:

Projekt cz. 1 https://youtu.be/Uym_K0PUW_g

Projekt cz. 2 https://youtu.be/kS8JV38TW_c

Projekt cz. 3 https://youtu.be/kT_qJUxoCK0

Projekt cz. 4 https://youtu.be/GOvudsl4Ohs

Projekt cz. 5 https://youtu.be/oFv2q05skU4

Na zdjęciu budowanie domku dla owadów, wspólnie z humanistami i studentami kierunku dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz