Od dawna stosuję metodę projektu w edukacji. Zaczęło się od pracy w kole naukowym a potem była kontynuacja, gdy sam byłem opiekunem studenckiego koła naukowego. Nauka bez ocen, bez egzaminów. Bez oceniania lecz z docenianiem. W zasadzie tak powinno wyglądać studiowanie. W dobie upowszechniania się komunikacji online rożnie potrzeba działania praktycznego i rozwijania kompetencji miękkich. A więc koła naukowe dla wszystkich. Jak to zrobić? Z opieką mentorów i tutorów, z samodzielnym stawianiem sobie celów, w realizacji badań i udziałem w konferencjach naukowych by ćwiczyć się w komunikacji i prezentowaniu wyników. I by uczestniczyć w szerszej dyskusji. Mniej wykładów, więcej działania praktycznego. I więcej możliwości wybory zajęć bo to kształtuje odpowiedzialność za siebie i swoją edukację.
A czy metoda projektu może być szerzej wykorzystana w normalnych, kursowych zajęciach? Myślę, że tak. Zacząłem od zajęć z ochrony środowiska a potem poszerzałem i teraz wykorzystuję praktycznie na wszystkich swoich przedmiotach. Nawet, gdy są to tylko wykłady. Teraz uczę się m.in. design thinking. I dostosowuję do specyfiki zajęć, które prowadzę ze studentami biologii, biotechnologii, mikrobiologii oraz pedagogiki wczesnej edukacji. Uczę się metodą projektu jak nauczać przez projekty. Nie tylko czytam (poszukuje wiedzy) lecz i działam, uczę się przez działanie i wspólne ze studentami odkrywanie.
Stosując metodę projektu kształtujemy u uczniów/studentów umiejętności: organizacji pracy, selekcji zebranych materiałów, współdziałania, posługiwania się komputerem, korzystania i poszukiwania różnych źródeł informacji, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji za siebie i grupę, kulturalnego dyskutowania, publicznego dyskutowania prezentowania.
Na każdy projekt składa się kilka faz/etapów:
Przykładowo w akcjach typu sprzątanie świata (takie projektu realizowałem na początku), programem minimum było: np. zorganizowanie sprzątania fragmentu parku, lasu, okolicy jez. Kortowskiego lub zebranie podpisów (petycja), akcja konsumencka itd. Jeśli wyżej stawialiśmy sobie poprzeczkę (początkowo motywowałem to wyższą ocena, potem zrezygnowałem z jakichkolwiek ocen): zachęcenie (zrealizowane) do udziału innych osób z poza grupy (inni studenci, młodzież, dorośli). Kolejna poprzeczka wyżej to włączenie mediów (gazety, radio, TV), a przez to poszerzenie kręgu odbiorców. Dalej - pozyskanie od sponsorów funduszy na worki na śmieci, rękawiczki, nagrody do ewentualnych konkursów, poczęstunek do ogniska. W końcu podsumowanie akcji w formie referatu lub artykułu w prasie. Ważne by to sami studenci pisali i udzielali wywiadów.- Pomysł na projekt (inspirowanie i dyskusja).
- Sformułowanie tematu (dopracowanie pomysłu i dyskusji).
- Zaprezentowanie celu projektu oraz uzgodnienie harmonogramu działań i sposobu monitorowania.
- Podział na grupy i przydzielenie zadań. W grupach studenckich to także pomoc w wyłonieniu lidera/liderów.
- Realizacja projektu.
- Prezentacja efektów (jako forma podsumowania i sprawdzenia realizacji zakładanego celu).
- Ewaluacja (zamiast oceny).
- Co i gdzie zrobimy? Kto weźmie udział?
- Czy tylko studenci z grupy?
- Jak poinformować i zachęcić innych?
- Czy organizować dodatkowe spotkania (poza zajęciami)?
- Czy przygotować plakaty (lub inne formy informowania o celu akcji)?
- A może nagłośnić akcję w gazecie czy radiu ?
- Jak wykorzystać media społecznościowe do informowania i zachęcania?
- Jak przygotować notatkę prasową dla gazety i radia?
- Co w tej akcji jest niezwykłego, ciekawego, wyjątkowego (by przekaz miał większy zasięg i by zainteresować media. Czyli poszukiwanie efektu viralowego)?
- Jak zorganizować przepływ informacji między osobami kluczowymi, organizującymi akcję?
- Skąd zdobyć pieniądze (jeśli są potrzebne, bo przecież można uwzględnić wkład własny w postaci czasu i zaangażowania)?
- Czy tylko we własnym zakresie (w przypadku sprzątania każdy przychodzi ze swoimi workami, rękawiczkami i wiktuałami na ognisko), czy też poszukać sponsorów? Czy znalazłby się sponsor ognisko i na jakich warunkach?
- Czy planowane będą inne wydatki (np. papier i farby na plakaty) – a może znajdzie się sponsor?
- Jak poznamy, że nam się udało (ewaluacja i mierniki projektu).
- Jak będziemy świętowali?
Na czym polega efektywność metody projektów?
- rozwija samodzielność,
- kształci umiejętność pracy w grupie (praca zespołowa),
- rozwija myślenie twórcze,
- umożliwia zaprezentowanie i zintegrowanie wiedzy z różnych dziedzin,
- uwzględnia zainteresowania, uzdolnienia uczniów/studentów,
- daje możliwość samooceny, wyrażania własnego zdania, samorealizacji,
Więcej materiałów i przykładów z niektórymi zrealizowanymi projektami:
- Ostróda 2010 https://youtu.be/qfNMnGpN0x4
- Dzień drzewa 2011 (przedszkole) cz. 1. https://youtu.be/NNrJs4NZ8Sg, cz. 2. https://youtu.be/ekrH13lULeY
- Sprzątanie Puszczy Napiwodzko-Ramucka, 2011, https://youtu.be/D94sN_ywYLA
- Parking Day 2011 https://youtu.be/GG5HnD7xR98
- Wojtkowizna 2011 https://youtu.be/KA592PwMGlI
- Skanda 2006 https://youtu.be/Zs_WdXIePZQ
Wykłady online o metodzie projektu:
Projekt cz. 1 https://youtu.be/Uym_K0PUW_g
Projekt cz. 2 https://youtu.be/kS8JV38TW_c
Projekt cz. 3 https://youtu.be/kT_qJUxoCK0
Projekt cz. 4 https://youtu.be/GOvudsl4Ohs
Projekt cz. 5 https://youtu.be/oFv2q05skU4
Na zdjęciu budowanie domku dla owadów, wspólnie z humanistami i studentami kierunku dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz