1.07.2020

Czas na Spotkania z Nauką - dzisiaj się rozpoczynają

Logo projektu,
zaprojektowane przez naszą absolwentkę,
Annę Wojszel
Codzienna rzeczywistość coraz mocniej przypomina nam, że żyjemy w czasach trzeciej rewolucji technologicznej. To nie tylko kwestia wynalazków ale i tego, że zmienia się sposób funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa. Koncentracja energii, przemysłu i ludzi - jakże typowa dla epoki przemysłowej - powoli i systematycznie odchodzi w przeszłość. Energia odnawialna jest rozproszona, może być wytwarzana w wielu, niezależnych od siebie miejscach. Internet sprawił, że możemy współpracować i być ze sobą mimo że jesteśmy daleko od siebie. Rodzi się inny rodzaj więzi i komunikacji międzyludzkiej.

Rewolucja technologiczna dotyka także edukacji. Zdalne nauczanie wymuszone przez pandemię pokazało nam na dużą skalę, że szkoła to nie tylko miejsce. Nie trzeba by wszyscy w tym samym czasie przychodzili do jednego budynku. Nauczanie poza murami szkoły nabiera coraz innego charakteru. Skoro nie da się zgromadzić w jednej szkole całego, niezbędnego wyposażenia do eksperymentów, to dlaczego nie korzystać z laboratoriów i miejsca poza szkołą? W 2010 roku powstało Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Teraz, po 10 latach, podobnych placówek jest ponad 15 a w ciągu 5 lat w Polsce będzie ich około 30. Każdy będzie miał blisko. To trend ogólnoświatowy. Specjalistyczne sale dydaktyczne znajdują się ponadto w wielu różnych innych instytucjach, w parkach narodowych, krajobrazowych, w nadleśnictwach, w wielu muzeach. Uczyć się można w wielu miejscach i mieć wielu nauczycieli. 

Polskie uczelnie wyższe już blisko od 20 lat organizują różnego typu pikniki naukowe, umożliwiając edukację szerokim kręgom społecznym, nie tylko młodzieży. Nauczanie w bardzo małych porcjach i bez sztywnego programu, można w uproszeniu powiedzieć że nauczanie kwantowe i rozproszone. Do takiej formy potrzeba inaczej przygotowanych nauczycieli, by byli bardziej przewodnikami, tutorami, mentorami.

Nauczanie pozaformalne i nieformalne staje się coraz ważniejsze, tym bardziej że odbywa się przez całe życie. Sam tego doświadczam. Zaczęło się od Olsztyńskich Dni Nauki, potem była Europejska Noc Naukowców, Noc Biologów, wiele różnych, jednorazowych pikników naukowych, wieloletnia współpraca ze szkołami z gościnnymi wyjazdami z wykładem lub/i warsztatami do wielu szkół nie tylko w moim regionie (ostatnio coraz częściej w formie zdalnej, np. webinaria). Były także projekty, nastawione na długofalową współpracę ze szkołami, takiej jak Uniwersytet Młodego Odkrywcy (dwie edycje). Można doliczyć również współpracę z Uniwersytetem Dzieci i kilkoma innymi NGO, samorządami oraz wykłady dla różnych Uniwersytetów Trzeciego Wieku. W sumie na taką działalność napisałem i uzyskałem kilka małych i dużych grantów. W wielu innych uczestniczyłem jako wykonawca. Dlatego z pełną odpowiedzialnością mogę pisać, że to trwały i rosnący trend edukacyjny.

Uniwersytety otwierają się na nową formę upowszechniania wiedzy. Szkoły podstawowe i średnie także się zmieniają. Do tego trzeba doliczyć wiedzę, dostępną za pośrednictwem internetu. Krok po kroku tworzymy zupełnie nową przestrzeń edukacyjną.

Dzisiaj, 1 lipca 2020 roku, rozpoczął się kolejny projekt pod nazwą Spotkania z nauką. Jest bezpośrednią  kontynuacją i rozwinięciem niedawno zakończonego projektu Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0Spotkania z nauką to projekt z zakresu popularyzacji nauk ścisłych (głównie nauk biologicznych) z wykorzystaniem aktywizujących metod przekazu oraz budowaniem pozytywnego obrazu nauk przyrodniczych poprzez bezpośredni kontakt z naukowcami w przestrzeni uniwersyteckiej, z wykorzystaniem nowoczesnych metod komunikacji. Wykorzystamy dotychczasowe nasze doświadczenia i będziemy dalej eksperymentować, poszukiwać, odkrywać nowe przestrzenie edukacyjne.

Upowszechnianie nauki odbywać będzie się w formie wykładów i warsztatów wyjazdowych, zajęć na uczelni, wystaw, pikników naukowych, publikowaniu materiałów w mediach społecznościowych. Będziemy tworzyć i odkrywać nauczanie hybrydowe (blended-learning).

Dla tych, co chcą się więcej dowiedzieć o tym projekcie zapraszam na konferencję prasową on line, 2 lipca 2020 r. o godz. 13.00 (więcej o konferencji i sposobie dołączenia tu: https://spotkanianauka.blogspot.com/2020/06/pierwsza-konferencja-prasowa-on-lina.html)

Głównym celem projektu jest upowszechnianie i popularyzacja osiągnięć nauk ścisłych, głównie nauk biologicznych, w szerokich kręgach społecznych, w szczególności wśród młodzieży szkół średnich z terenu województwa warmińsko-mazurskiego i województw sąsiednich.

Dodatkowym celem projektu jest budowanie kapitału naukowego (zachęcanie do kontynuacji kształcenia na poziomie wyższym) oraz popularyzacja oferty kształcenia UWM w Olsztynie wśród młodzieży licealnej. W ramach przedsięwzięcia uczestnicząca młodzież pozna pełen cykl powstawania wiedzy, z uwzględnieniem obserwacji, dostrzegania problemu, dyskusji, analizy, działania i przedstawiania rezultatów badań. Aktywizujące metody upowszechniania wiedzy uwzględniają wyniki badań psychologicznych i neurodydaktyki, dotyczące procesu uczenia się.

W ciągu 24 miesięcy ponad 50 pracowników UWM zorganizuje: 4 pikniki naukowe, w których weźmie łącznie co najmniej 2000 uczestników, dwa obozy naukowe na Uniwersytecie, 60 wykładów, warsztatów i kawiarni naukowych w formie wyjazdowej, 12 cyklicznych spotkań na Uniwersytecie z wykładami i warsztatami, trzy wystawy półroczne w Bibliotece Uniwersyteckiej oraz cztery wystawy objazdowe (każda po 10 planszy wielkoformatowych), opublikowanych zostanie co najmniej 150 krótkich tekstów i filmików popularnonaukowych na blogu oraz mediach społecznościowych. Bezpośredni udział w zajęciach i wystawach weźmie udział co najmniej 4 000 osób, a przekaz medialny dotrze do co najmniej 1 500 000 odbiorców w kraju i za granicą.

Projekt będzie realizowany przez Wydział Biologii i Biotechnologii wraz z innymi jednostkami Uniwersytetu i będzie wsparciem oraz komplementarnym uzupełnieniem zadań, które realizować będzie powstające w UWM Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji "Kortosfera".

Projekt mieści się w trzeciej (społecznej) misji Uniwersytetu – upowszechnianie wiedzy, w tym także w ramach kształcenia pozaformalnego.

Projekt Spotkania z nauką, realizowany w latach 2020-2022, dofinansowano z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

2 komentarze:

  1. Jesteś niesamowity w dążeniu do swoich celów. Gratuluję osiągnięć w nauczaniu i pomysłów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Udaje się tylko dzięki współpracy, np. z absolwentami :). Jeszcze raz dziękuje za logo!

      Usuń