Edukacja zdalna i hybrydowa rozwija się w najlepsze. Krok po kroku odkrywamy nowy ekosystem edukacyjny i uczymy się wykorzystywać możliwości komunikacji elektronicznej. Po wakacjach wracamy do zdalnej edukacji i zdalnej komunikacji. W ostatnich miesiącach uczestniczyłem już aktywnie w webinariach i wideokonferencjach, wykorzystujących sześć różnych różnych platform. Kilka było całkiem dla mnie nowych. Ale nawet te "stare" się zmieniły i trzeba od nowa uczyć się obsługi jak i wykorzystywania różnych funkcjonalności. Jednym słowem ciągle poznawanie i odkrywanie,
Niezależnie od gotowych platform staram się wykorzystywać różne przestrzenie do komunikacji. Tak jak niniejszy blog i niniejszy wpis. Jest uzupełnieniem warsztatów realizowanych na platformie MS Teams. Jest jedną z kilku dodatkowych przestrzeni do dyskusji. Warsztaty odbędą się w przyszłym tygodniu ale już teraz muszę przygotowywać przestrzeń edukacyjną. Tak jak kiedyś przygotowywało się salę lekcyjną, przygotowywało pomoce dydaktyczne, ścierało tablicę by była czysta i gotowa itd. Teraz przygotowujemy przestrzeń edukacyjną. I trzeba się tego wszystkiego nauczyć.
Warsztaty pt. Łąka w mieście jako obiekt badawczy - ekologia ogólna i stosowana odbywać się będą w ramach XLIX Międzynarodowego Seminarium Kół Naukowych w Olsztynie (24-25 września 2020). Tak jak każda konferencja planowana było "normalnie". W kwietniu lub maju, ze względu na Covid-19, została przełożona na wrzesień. Ale sytuacja się nie zmieniła i odbywa się zdalnie. Tak jak wiele innych konferencji naukowych. Całe środowisko naukowe uczy się nowej specyfiki spotkań on-line. Próbuje się różnych platform, różnych koncepcji i różnej organizacji. Ten świat dopiero odkrywamy i za jakiś czas pojawią się wypróbowane i dobre standardy.
To jest przestrzeń dodatkowa do dyskusji z uczestnikami warsztatów. By mogli z pewnym opóźnieniem zabrać głos (jeśli zajdzie potrzeba). Bardzo ważnym elementem wszystkich konferencji naukowych były spotkania bezpośrednie i rozmowy kuluarowe. A jak ma się to odbywać zdalnie?
Tematyka warsztatów:
Skoro zmienia się klimat na Ziemi to można oczekiwać, że zmienił się i klimaks. A zatem następuje już sukcesja w wielu (jeśli nie wszystkich) ekosystemach biosfery. Przebudowa ekosystemów leśnych (już to obserwujemy w wielu regionach świata) potrwa długo, zanim wykształci się nowa biocenoza klimaksowa. Ale czy te zmiany szybciej i łatwiej zaobserwować można w zbiorowiskach trawistych, zielnych, bezdrzewnych? Cykle życiowe znajdujących się roślin trwają znacznie krócej. I jak reagują zgrupowania zwierząt, i innych organizmów na te zmiany? Mamy wielkoskalowy, naturalny eksperyment w przyrodzie. Co więcej, poletka doświadczalne są w zasięgu ręki.
Łąka miejska, trawnik, łąka kserotermiczna, łąka kwietna – to tylko niektóre określania na ekosystemy otwarte (niezadrzewione), znajdujące się w naszym najbliższym sąsiedztwie na terenach zabudowanych. Stanowią wygodny obiekt do badań podstawowych i stosowanych. Poza klimatem i uwarunkowaniami regionalnymi ważnym czynnikiem jest antropopresja. Ta również nie jest stała.
Jakie czynniki kształtują ekosystemy i jak przebiega sukcesja w nowych warunkach siedliskowych? Jak przebiega dyspersja w heterogennym środowisku i jak wykorzystać model wysp do modelowania zachodzących procesów? Jak rozprzestrzeniają się diaspory i propagule w środowisku antropogenicznym, zurbanizowanym, z zupełnie nowymi barierami i korytarzami ekologicznymi. Czy warto walczyć z gatunkami obcymi? Bo przecież w nowym klimaksie dawne gatunki mogą być... "nienaturalne". Wiele gatunków spotyka się ze sobą po raz pierwszy lub w nowych okolicznościach przyrody i antropopresji. Jak ekologicznie i ewolucyjnie przebiegają procesy konkurencji i koewolucji? Niezwykle ciekawy proces.
W ekologii zostało jeszcze wiele do odkrycia na każdym poziomie (genetycznym, gatunkowym ekosystemowym). Mamy znakomita okazję wielkiego, naturalnego eksperymentu. Można testować rożne hipotezy i modele.
Jak najefektywniej zarządzać terenami zielonymi w mieście i jak „uprawiać” łąkę w mieście? To wyzwanie dla działań aplikacyjnych i projektowych. Bo można wykorzystać wiedzę podstawową do najbardziej korzystnego kierowania antropogeniczną sukcesją i świadomą antropochorią, ułatwiającą dyspersję gatunków (bakterii, archeonów, protistów, grzybów, roślin i zwierząt).
O tym porozmawiamy w czasie warsztatów. Będzie okazja do prostych działań. Bo przy okazji odkrywać będziemy hybrydowe sposoby komunikacji. Oprócz komputera przyda się smartfon z mobilnym Internetem.
Zapraszam na warsztaty i do dyskusji, w komentarzach pod tym postem.
Zapis wideo z fragmentu spotkania:
Tematyka faktycznie ciekawa, pytanie tylko brzmi, czy cokolwiek można ustalić na drodze telekonferencji? Zakładam że każdy ma jakieś cząstkowe doświadczenia i może nastąpić próba ich zebrania w jakąś sensowną całość - potem jednak i tak trzeba będzie zweryfikować to wszystko obserwacjami terenowymi.
OdpowiedzUsuńCałkiem osobna kwestia dotyczy potrzeby nauczania zdalnego - tu dużo wskazuje na to że uczelnie wykorzystują pretekst "pandemii" do znacznego ograniczenia wydatków na utrzymanie placówek edukacyjnych.
"dużo wskazuje na to że uczelnie wykorzystują pretekst "pandemii" do znacznego ograniczenia wydatków na utrzymanie placówek edukacyjnych." - 1. nie ma pandemii a jest tylko pretekst? 2. czynsze i utrzymanie budynków pozostają niezmienne, podobnie jak pensje pracowników, za to zwiększone wydatki na nowe zadania. Skąd takie dane o ograniczaniu wydatków na utrzymanie placówek edukacyjnych. Mogę prosić o jakieś konkrety, jakieś fakty? Bardzo mnie to zainteresowało.
Usuń