29.09.2023

Jesienne zadania w akcji edukacyjnej Jestem Przyjacielem Ziemi

Podsumowanie akcji wiosennej w olsztyńskim parku, rok 2023

 
Od dłuższego czasu, we współpracy z panem Zbigniewem Majchrzakiem i przy wsparciu Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM w Olsztynie, zachęcamy najmłodszych z przedszkoli i uczniów klas 1-3 ze szkół podstawowych do aktywnego poznawania przyrody w najbliższym otoczeniu. Tematem przewodnim jest ochrona bioróżnorodności na łąkach kwietnych oraz mała retencja. To było tematem miesięcy wiosennych i letnich. Coś nowego trzeba zaproponować na okres jesienny. Niżej kilka propozycji dla nauczycielek i nauczycieli do wykorzystania w przedszkolach i szkołach w ramach akcji Jestem Przyjacielem Ziemi. Podsumowanie zaplanowane jest na listopad br.

Jesienne zadania

1. Zebrać kolekcję liści różnych gatunków drzew i krzewów, wysuszyć w zeszycie lub między gazetą (przyciśnięte, by były rozprostowane). Z tego można zrobić wystawkę na gazetce ściennej lub w formie zeszytowego zielnika z liśćmi drzew. Każdy gatunek należy podpisać. Sprawdza sie także laminowanie liści, wtedy wytrzymują intensywne oglądanie przez dzieci. 

2. Można przygotować bajki o liściach i ich roli w przyrodzie, o konkretnych gatunkach, z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji, np. Chat GPT (przykładowy prompt „Ułóż bajkę dla dzieci w wieku 4-7 lat o roli opadłych jesienią liść, z morałem, że wszystko jest potrzebne a liście służą za schronienie dla jeży i są pokarmem dla małych zwierząt takich jak owady i dżdżownice.” W instrukcji dla AI można poddać gatunki drzew, które są wokół przedszkola lub w kolekcji liści, zebranych przez dzieci. To oczywiście przykład, bo można zmieniać morał, można wpisać konkretne gatunki, które mają w bajce być wykorzystane itp. W razie potrzeby mogę zorganizować webinarium z warsztatami dla nauczycielek i nauczycieli jak wykorzystać ChatGPT lub Google Bard do szybkiego tworzenia bajek edukacyjnych. Być może warto byłoby zebrać mała "antologię" tam powstałych bajek by ułatwić pracę innym pedagogom. A jednocześnie byłoby to trwalsze podsumowanie efektów działań edukacyjnych, by służyły za inspirację do kolejnych aktywnosci wokól przedszkoli i szkół. 

3. Prace plastyczne: dzieci po wysłuchaniu bajki rysują (lub malują) do niej ilustracje. Można potem przygotować z tych ilustracji bajkę kamishibai (jeśli potrzebne warsztaty dla nauczycieli z tworzenia bajek kamishibai to mogę zrobić w kontakcie lub online). Innym rozwiązaniem może być przygotowanie kolażu z zasuszonych liści (naklejane na kartkę papieru) – kolaż można uzupełnić fragmentami z kolorowych gazet lub rysunkami.

4. Prace terenowe. Sterta liści lub kompostownik. Zebrać (zgrabić) opadłe liście i ułożyć je na kupce w jednym miejscu, tak by były schronieniem dla jeży oraz były pokarmem dla małych bezkręgowców. Można zrobić kompostownik (ogrodzony deseczkami i uzupełniany resztkami organicznymi ze stołówki lub posiłków w przedszkolu). Proszę  o zdjęcia takich stert z liśćmi i kompostowników. Jeśli kompostownik jest większy (wyższy) to można w nim umieścić szybkę (ze szkła lub pleksi), przez które dzieci będę w następnych miesiącach obserwować jak przebiega proces rozkładu liści przez małe zwierzęta.

5. Uzupełnieniem może być pogadanka o organizmach glebowych, żywiących się opadłymi liśćmi (martwa materią organiczną). W razie potrzeby mogę przygotować webinarium online z taką pogadanką. Ewentualnie nagrać filmik do dowolnego w czasie wykorzystywania. Być może ważniejsze byłoby webinarium dla nauczycielek, gdyż sami z pewnością lepiej opowiedzą swoim podopiecznym. Spotkania w kontakcie są bardziej przydatne niż te online. 

6. Można przygotować karmik dla dżdżownic: zwykła rura (może być kanalizacyjna), szerokości minimum 10 cm, otwarta z dwóch końców. Wpijamy ją w ziemię tak by spory fragment wystawał nad ziemią. Do rury wkładamy liście i resztki organiczne ze stołówki. Przykrywamy np. doniczką aby osłonić prze ptakami. Można co jakiś czas zdejmować doniczkę i zaglądać czy już dżdżownice zjadły znajdujący się tam pokarm. Karmik dla dżdżownic będzie służył także wiosną i latem. Można go wykorzystać w sytuacji, gdy na terenie przedszkola nie można założyć kompostownika.


Przykładowe dodatkowe treści dla nauczycielek i nauczycieli:

https://muratordom.pl/ogrod/pielegnacja-roslin/wermikompostownik-do-czego-sluzy-jak-zrobic-wermikompost-aa-yjDA-gRFS-nEPE.html

https://www.istockphoto.com/de/vektor/infografik-der-vermicomposting-komponenten-von-vermicomposter-vermicomposter-gm1301021929-393174816

https://zaborskipark.pl/aktualnosci-10/liscie-to-nie-smieci/

https://youtu.be/e73cPp6XFXo?si=aOpFqVZOcKGhRIvj


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz