My, Superbelfrzy RP – nauczyciele-innowatorzy, laureaci konkursów krajowych i zagranicznych oraz eksperci edukacyjni o różnych przekonaniach politycznych, społecznych i religijnych, wyrażamy poparcie dla ogólnopolskiego strajku nauczycieli, zaplanowanego na 8 kwietnia 2019 r.
Bezład i dezorganizacja polskiej oświaty, z jaką dziś mamy do czynienia, są potęgowane politycznymi decyzjami. Aktualna reforma edukacji została podjęta w pośpiechu i bez realnego dialogu. Nauczyciele zarabiają poniżej godności. Prestiż zawodu nauczyciela jest systematycznie deprecjonowany przez poniżające wypowiedzi Minister Edukacji Narodowej oraz innych polityków i powtarzane przez nich kłamstwa o realiach naszej pracy. Sytuacja stała się tak poważna, że wymusza podjęcie zdecydowanych działań.
Jaskrawym dowodem na zapaść oświaty jest prawdziwy poziom wynagrodzeń nauczycieli ukrywany w zmanipulowanych przekazach medialnych MEN. Realne pensje daleko niższe od średniej krajowej powodują odpływ dobrych pedagogów z państwowej oświaty oraz negatywną selekcję do zawodu na poziomie uczelni wyższych. Rażąco niskie zarobki wpływają również na konieczność podejmowania dodatkowych prac przez nauczycieli w celu zapewnienia środków do godnego życia.
Nie możemy pozostać obojętni wobec chaosu i dezorganizacji polskich szkół. Żądamy doinwestowania oraz odpolitycznienia edukacji. Oczekujemy zwołania edukacyjnego „okrągłego stołu”, który doprowadzi do ogólnonarodowej debaty o kierunku i poziomie nauczania! Najwyższy czas, aby sprawy oświaty, uczniów, rodziców i nauczycieli stały się priorytetem Państwa i zaczęły być traktowane poważnie przez uczestników procesu edukacyjnego oraz wszystkie strony sceny politycznej.
Wzywamy Rząd RP i MEN do podjęcia realnych działań mających na celu natychmiastowe powstrzymanie degradacji polskiej edukacji, która prowadzi do niszczenia potencjału dzieci i młodzieży. Edukacja jest kluczową inwestycją w kapitał ludzki, a dobra edukacja leży u podstaw rozwoju gospodarczego i społecznego, jest ważna w szybko zmieniającym się świecie i wobec zachodzących głębokich rewolucji technologicznych.
Nie zgadzamy się na kłamstwa i manipulacje medialne wobec nauczycieli. Apelujemy do wszystkich, którym zależy na rzetelnym kształceniu młodzieży w XXI wieku – do środowisk edukacyjnych, naukowych i kulturalnych, a także do rodziców naszych uczniów – poprzyjcie z nami ogólnopolski strajk, stańcie po stronie nauczycieli!
Członkowie grupy Superbelfrzy RP
http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/wspierajmy-nauczycieli/
Najbardziej palące - wg członków grupy Superbelfrzy RP - problemy dzisiejszej oświaty:
- podstawa programowa jest przeładowana, co uniemożliwia efektywne i twórcze działania nauczycieli oraz przeciąża uczniów, odbierając im prawo do wypoczynku i rozwoju własnych pasji;
- skondensowanie treści z trzech lat gimnazjum w dwóch klasach końcowych SP i egzaminy w 8 klasie doprowadzają do sygnalizowanych przez rodziców i nauczycieli problemów emocjonalnych i psychicznych uczniów;
- w szkołach panuje dezorganizacja - są przeładowane dlatego prowadzą i będą prowadziły zajęcia do późnych godzin popołudniowych;
- pieniądze - zamiast na realne zmiany i unowocześnienie procesu nauczania - zostały przeznaczone na dostosowanie szkół do warunków reformy (braki wyposażenia pracowni przedmiotowych chemicznych, fizycznych i biologicznych);
- nauczyciele, obciążeni biurokracją, nie mają czasu i możliwości na budowanie głębokich relacji z uczniami i konieczną indywidualizację nauczania;
- nauczycielom przedmiotów przyrodniczych odebrano możliwość skupienia się na pracy w jednej placówce i zmuszono do łączenia pracy w wielu szkołach, co nie sprzyja ani uczniom ani nauczycielom;
- brakuje spójnego programu wspierania nauczycieli w ich rozwoju zgodnie z najnowszymi badaniami i osiągnięciami naukowymi;
- krytycznie niski prestiż nauczyciela oraz zarobki poniżej średniej krajowej powodują negatywną selekcję do zawodu;
- system kształcenia przyszłych nauczycieli jest niedostateczny, zaniedbano kształcenie nauczycielskie na uczelniach wyższych i system profesjonalnego doskonalenia nauczycieli w ramach kształcenia ustawicznego;
- brakuje jasnej, spójnej i rozwojowej koncepcji edukacji w Polsce, która pozwoli na stworzenie przyjaznego, twórczego i nowoczesnego środowiska uczenia się na wszystkich poziomach edukacji;
- wdrożone zmiany doprowadziły do zniszczenia tworzonej ogromnym wysiłkiem edukacji w klasach dwujęzycznych, mających przygotowywać uczniów do efektywniejszego uczestnictwa w strukturach europejskich oraz rywalizacji na światowym rynku pracy;
- obecny system edukacji nie nadąża za cywilizacyjnymi zmianami i współczesnymi realiami zmieniającego się środowiska kulturowo-społeczno-politycznego, nie uwzględnia najnowszej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, neurodydaktyki oraz pedagogiki.
* * * * *
Na edukacji bardzo mi zależy, dlatego upowszechniam. Chodzi o coś znacznie więcej niż tylko doraźne zmiany i rozwiązywanie obecnych problemów. Edukacja nie jest sprawą jednej partii, jednego rządu, jednej kadencji - to sprawa nas wszystkich i na wiele dekad. Potrzebna jest rzetelna i szeroko zakrojona debata społeczna.
St. Czachorowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz