Muzeum przyrodnicze w Pradze. |
Są zeszyty gładkie (dobre do rysowania), są zeszyty w linie (ułatwiają pisanie), są w kratkę (dobre do arytmetyki) i są zeszyty w... kropki. To przede wszystkim dla rozwoju kreatywności. Łatwo w nich pisać, liczyć, rysować i tworzyć schematy oraz rysnotki. Linie pionowe i poziome nie ograniczają w kreatywnym myśleniu. A dyskretne kropki ułatwiają zachowania proporcji i jakichś ram myślowych.
A pamiętacie może proste szkolne rebusy z kropkami, które
trzeba połączyć? Na początku widać chaos, ot jakieś kropki bez ładu i składu. Lecz
jeśli je poprawnie połączyć linią, to wyłania się jakiś rysunek. Jakaś sensowna
całość. Z wiedzą przyrodniczą jest podobne, z chaosu wielu informacji, w miarę postępującej
nauki, w miarę gromadzenia faktów i ich rozumienia, uzyskujemy logiczny obraz świata żywego.
Wbrew pozorom biologia nie jest nauką pamięciową. Zjawiska w przyrodzie są ze
sobą logicznie połączone, jak części jednego mechanizmu. Dwoma, niezwykle ważnymi teoriami, które porządkują
pozorny chaos zjawiska życia jest teoria ewolucji i ekologia.
W czasie Nocy Biologów 2025 zapraszam do Katedry Zoologii na warsztaty poświęcone budowie aparatów gębowych i odnóży stawonogów. Tytułowe łączenie kropek to szukanie sensu i prostoty w biologii na przykładzie ewolucji i budowy stawonogów. Nawet z pozoru trudne zjawiska i procesy w biologii można przedstawić w prosty sposób, by zrozumieć ich sens i łatwiej zapamiętać różnorodne fakty, np. dotyczące budowy stawonogów.
Jak zjeść innych a samemu nie dać się zjeść? Dlaczego w świecie mikroorganizmów powstały kolonie i dlaczego powstały zwierzęta wielokomórkowe? Jak to wpłynęło na ekosystemy Ziemi? Jak powstawały i dlaczego tak a nie inaczej wyglądają narządy gębowe u stawonogów, w porównaniu do jamochłonów, skąposzczetów, nicieni i płazińców? Czy bezkręgowce mają swoje sztućce, pomagające im w jedzeniu? Część warsztatową poprzedzi krótkie wprowadzenie teoretyczne, swoista podpowiedź, jak łączyć różne biologiczne „kropki”.
Co będą robili uczestnicy warsztatów:
1. Wezmą udział w małym eksperymencie z jedzeniem ptasiego mleczka i jabłek – by zilustrować ekologiczne wyzwania i ewolucyjne uwarunkowania podbierania pokarmu i budowy aparatów gębowych u stawonogów.
2. Porównają segmenty ciała i odnóża u skorupiaków, owadów, i pajęczaków.
3. Wypreparują aparat gębowy i odnóża owada.
Miejsce: Płac Łódzki 3, sala 316. Termin: 10 stycznia 2025 r, piątek, w godzinach: 11.00-11.50
Liczba miejsc ograniczona: jedna klasa do 30 uczniów.
Zgłoszenia przez e-mail: stanislaw.czachorowski@uwm.edu.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz