Sama szkoła się zmienia. Dydaktykę biologii Ewy Gajuś-Lankamer polecam, bo obecnie nie ma lepszego. Nową dydaktykę dopiero wymyślamy. Ona dopiero się materializuje.
Autorka o tych zmianach wspomina już we wstępie, także o pokoleniu iGen. Znakiem nowych czasów są liczne qr kody, zawarte w książce a odsyłające do róznych treści w internecie. Można więc ten podręcznik czytać z telefonem w ręku by poszerzać niektóre fragmenty. Książką rozpoczyna się rozdziałem pt. "Współczesne wyzwania dla edukacji biologicznej." Jest to aktualne i dobre wprowadzenie do społeczeństwa wiedzy i coraz silniej uwidaczniających się wyzwań cywilizacyjno-społecznych. W Dydaktyce biologii znajdziemy sporo tabelek i schematów. Jest to uporządkowana i syntetyczna forma przedstawiania najważniejszych treści. Poza zmianami stanu środowiska przyrodniczego, co jest ważnym kontekstem merytorycznym w nauczaniu biologii, opisana jest też idea uczenia się przez całe życie.
Drugi, obszerny rozdział, poświęcony jest przygotowaniu do zawodu nauczyciela biologii, w nawiązaniu do dydaktyki akademickiej oraz przepisów prawnych. Opisywany jest także system oświaty w Polsce i miejsce pracy nauczyciela biologii. Trzeci rozdział omawia kształcenie biologiczne w państwowych dokumentach z zakresu prawa oświatowego. To potrzebne ramy dla każdej osoby, przygotowującej sie do zawodu nauczycielskiego. Jest dobrze wyjaśniona podstawa programowa (szkoła podstawowa i szkoła średnia) w zakresie kształcenia ogólnego jak i w zakresie biologii. Kolejny rozdział dotyczy kształcenia biologicznego w dokumentach wewnątrzszkolnych i ich przygotowania przez nauczyciela. Dokumentacja to jeden z ważnych aspektów pracy nauczyciela i powinien mieć w nich orientację. Ta część podręcznika jest bardzo istotna dla studentów, przygotowujących się do pracy w szkole. Są też treści, dotyczące projektowania celów nauczania-uczenia się biologii. Czyli praktyczne treści dla codzienności nauczycielskiej pracy w szkole.
Niemalże w każdym rozdziale znajdują sie nie tylko qr kody i tabelki lecz także przykłady dobrych praktyk. To zwiększa dydaktyczną użyteczność opisywanej książki.
Rozdział 5. poświęcony jest metodom nauczania-uczenia się biologii (ale także i strategiom i stylom uczenia się). Na początku ogólne wprowadzenie do klasyfikacji metod a potem omówienie takich koncepcji dydaktycznych jak kognitywizm, konstruktywizm i konektywizm. Ja z wielką ciekawością zajrzałem do rozdziału 6., poświęconego charakterystyce wybranych metod nauczania-uczenia się, stosowanych w kształceniu biologicznym. Znalazłem tam: opowiadanie, opis, wykład, referat ucznia, pracę z filmem, pogadankę, dyskusję dydaktyczną, metodę laboratoryjną, metodę modelowania, pracę z podręcznikiem i materiałem źródłowym, gry dydaktyczne i symulacyjne. Wśród niekonwencjonalnych metod omówione są: metoda naukowa i uczenie się przez dociekanie naukowe, metoda projektu oraz studium przypadku. Katalog tych metod nie jest zbyt bogaty. Jest standardowy. W szkole wykorzystuje się ich więcej, w tym z zastosowaniem nowych technologii. Z tego względu czuję niedosyt i mam wrażenie, że ten podręcznik jest etapem przejściowych od dawnej dydaktyki do zupełnie nowej szkoły.
Dydaktyka biologii w obliczu współczesnych wyzwań dla edukacji. Podręcznik akademicki, część 1
Ewa Gajuś-Lankamer. USBN:83-227-9689-4, objętość:252 stron, rok wydania:2023.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz