Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji systematycznie upowszechniają się w naszym życiu. Jak z nich sensownie korzystać? Mija chyba pierwszy okres zauroczenia nowością i sprawdzania z ciekawości do czego to się może przydać. Na pierwszym wykładzie w tym semestrze studenci poprosili o anegdotę na początek każdego wykładu (czytaj więcej na ten temat: Czy opowiadać dowcipy na wykładzie w sportowej bluzie czy w marynarce i pod krawatem?). No to na dzisiejszy wykład przygotowałem anegdotę. Zacząć czymś wesołym =, dowcipnym to chyba dobry pomysł. Ale moje zasoby własnej pamięci są ograniczone. I jak z własnej głowy wybrać odpowiedni dowcip, by było wesoło i w powiązaniu z tematem wykładu? Do tej pory jak przypomniał mi się dowcip, pasujący do aktualnego kontekstu wykładu, to opowiadałem. Ale żeby tak planowo na początek wykładu? Gdzie szukać? Można oczywiście założyć sobie notes z cytatami lub dowcipami, zbierać je przez lata a potem skorzystać z własnego repozytorium. Ale efekt będzie za kilka lat a nie w ciągu tygodnia.
W takim razie może wykorzystać narzędzie AI, by wyszukało odpowiedni "kawał"? Skoro się uczę nowej dydaktyki w czasach AI, to i to można sprawdzić. Co najbliższych tydzień przyniesie? I do czego wykorzystać asystenta AI? Do ideacji i szukania pomysłu? Sparing partner do dyskusji i z nim łatwiej znaleźć niż wertując książki? No to sprawdzam.
Wybrałem Gemini, po dwóch pytaniach (stwierdzeniach) wstępnych, wprowadzających w kontekst (dla kogo wykład i jaki przedmiot) spytałem „Tematem najbliższego wykładu będą pory roku i kamishibai. Zaproponuj jaką anegdotę na początek wykładu.” Po kilku sekundach mam wynik. Więcej czasu zajmie mi czytanie i zastanawianie się czy i co wykorzystać.
Gemini: Oto kilka propozycji anegdot, które możesz wykorzystać na początku wykładu o porach roku i kamishibai:
1. Anegdota o nauczycielu i dzieciach:
"Pewnego razu nauczycielka zapytała dzieci: 'Jak myślicie, dlaczego mamy cztery pory roku?' Jeden z chłopców podniósł rękę i powiedział: 'Bo gdybyśmy mieli tylko jedną, to byśmy się nudzili!' A nauczycielka na to: 'A gdybyśmy mieli pięć?' Chłopiec odparł: 'To byśmy mieli dodatkowy dzień wolny!' No właśnie, pory roku to nie tylko zmiany w przyrodzie, ale też okazja do przygód i odkrywania świata. A jak najlepiej opowiadać o tych przygodach? Może za pomocą kamishibai?"
2. Anegdota o zaskoczonym niedźwiedziu:
"Wyobraźcie sobie niedźwiedzia, który zaspał na wiosnę. Obudził się, wyjrzał z jaskini i zobaczył zielone drzewa, kwiaty i motyle. 'Co się stało?' - pomyślał. 'Czyżbym przegapił całą zimę?' A potem zobaczył dzieci bawiące się na łące i pomyślał: 'A może to sen? Ale jaki piękny!' I tak, drodzy studenci, pory roku potrafią zaskoczyć nawet niedźwiedzia. A kamishibai pomoże nam opowiedzieć o tych zaskoczeniach w magiczny sposób."
3. Anegdota o zagubionej wiewiórce:
"Pewna wiewiórka tak bardzo skupiła się na zbieraniu orzechów na zimę, że zapomniała o lecie. Obudziła się pewnego dnia i zobaczyła, że liście na drzewach zaczynają żółknąć. 'Co się dzieje?' - pomyślała. 'Czyżby już była jesień?' A potem zobaczyła dzieci puszczające latawce i pomyślała: 'A może to tylko sen? Ale jaki kolorowy!' I tak, drodzy studenci, pory roku potrafią nas zaskoczyć. A kamishibai pomoże nam opowiedzieć o tych kolorowych zaskoczeniach."
4. Krótka anegdota:
"Dlaczego wiosna zawsze spóźnia się na imprezę? Bo zawsze musi się przebrać w zielone!"
Dodatkowe wskazówki: 1. Wybierz anegdotę, która najbardziej pasuje do Twojego stylu i do tematyki wykładu. 2.Opowiedz anegdotę z entuzjazmem i humorem. 3. Zakończ anegdotę płynnym przejściem do tematu wykładu.
Moja refleksja. No tak, jakąś anegdotę mam. Wszystkie propozycje dobrze pasują do tematu wykładu. Ale czy są śmieszne, rozbawiające? I jeszcze jedna ważna rzecz: anegdoty trzeba umieć opowiedzieć. Z entuzjazmem. A tym żadne AI mnie nie zastąpi, albo umiem, albo nie umiem. Sami znacie wśród swoich znajomych ludzi, którzy świetnie opowiadają dowcipy, i takich, którzy spalą nawet najlepszy. Jeśli nie potrafię opowiadać, to żadna podpowiedź Gemini mi nie pomoże. Jeśli się nie wczuje w rolę i nie wykaże entuzjazmu czy nie uznam sam dowcipu za śmieszny, to na nic podpowiedź.
Wybrałem Gemini, po dwóch pytaniach (stwierdzeniach) wstępnych, wprowadzających w kontekst (dla kogo wykład i jaki przedmiot) spytałem „Tematem najbliższego wykładu będą pory roku i kamishibai. Zaproponuj jaką anegdotę na początek wykładu.” Po kilku sekundach mam wynik. Więcej czasu zajmie mi czytanie i zastanawianie się czy i co wykorzystać.
Gemini: Oto kilka propozycji anegdot, które możesz wykorzystać na początku wykładu o porach roku i kamishibai:
1. Anegdota o nauczycielu i dzieciach:
"Pewnego razu nauczycielka zapytała dzieci: 'Jak myślicie, dlaczego mamy cztery pory roku?' Jeden z chłopców podniósł rękę i powiedział: 'Bo gdybyśmy mieli tylko jedną, to byśmy się nudzili!' A nauczycielka na to: 'A gdybyśmy mieli pięć?' Chłopiec odparł: 'To byśmy mieli dodatkowy dzień wolny!' No właśnie, pory roku to nie tylko zmiany w przyrodzie, ale też okazja do przygód i odkrywania świata. A jak najlepiej opowiadać o tych przygodach? Może za pomocą kamishibai?"
2. Anegdota o zaskoczonym niedźwiedziu:
"Wyobraźcie sobie niedźwiedzia, który zaspał na wiosnę. Obudził się, wyjrzał z jaskini i zobaczył zielone drzewa, kwiaty i motyle. 'Co się stało?' - pomyślał. 'Czyżbym przegapił całą zimę?' A potem zobaczył dzieci bawiące się na łące i pomyślał: 'A może to sen? Ale jaki piękny!' I tak, drodzy studenci, pory roku potrafią zaskoczyć nawet niedźwiedzia. A kamishibai pomoże nam opowiedzieć o tych zaskoczeniach w magiczny sposób."
3. Anegdota o zagubionej wiewiórce:
"Pewna wiewiórka tak bardzo skupiła się na zbieraniu orzechów na zimę, że zapomniała o lecie. Obudziła się pewnego dnia i zobaczyła, że liście na drzewach zaczynają żółknąć. 'Co się dzieje?' - pomyślała. 'Czyżby już była jesień?' A potem zobaczyła dzieci puszczające latawce i pomyślała: 'A może to tylko sen? Ale jaki kolorowy!' I tak, drodzy studenci, pory roku potrafią nas zaskoczyć. A kamishibai pomoże nam opowiedzieć o tych kolorowych zaskoczeniach."
4. Krótka anegdota:
"Dlaczego wiosna zawsze spóźnia się na imprezę? Bo zawsze musi się przebrać w zielone!"
Dodatkowe wskazówki: 1. Wybierz anegdotę, która najbardziej pasuje do Twojego stylu i do tematyki wykładu. 2.Opowiedz anegdotę z entuzjazmem i humorem. 3. Zakończ anegdotę płynnym przejściem do tematu wykładu.
Moja refleksja. No tak, jakąś anegdotę mam. Wszystkie propozycje dobrze pasują do tematu wykładu. Ale czy są śmieszne, rozbawiające? I jeszcze jedna ważna rzecz: anegdoty trzeba umieć opowiedzieć. Z entuzjazmem. A tym żadne AI mnie nie zastąpi, albo umiem, albo nie umiem. Sami znacie wśród swoich znajomych ludzi, którzy świetnie opowiadają dowcipy, i takich, którzy spalą nawet najlepszy. Jeśli nie potrafię opowiadać, to żadna podpowiedź Gemini mi nie pomoże. Jeśli się nie wczuje w rolę i nie wykaże entuzjazmu czy nie uznam sam dowcipu za śmieszny, to na nic podpowiedź.
Wróćmu do konwersjacji z moim AI asystentem, Ja: No to mam coś na wykład. Dziękuję. Studenci na poprzednim wykładzie poprosili aby każdy wykład zaczynał się anegdotą.
Gemini: Świetnie, że studenci docenili anegdoty! To doskonały sposób na rozluźnienie atmosfery i zainteresowanie słuchaczy. Skoro anegdoty stały się stałym elementem Twoich wykładów, oto kilka dodatkowych wskazówek, które mogą Ci się przydać:
1. Tematyka anegdot:
Związane z tematem wykładu: Jak widzieliśmy w przypadku pór roku, anegdoty tematyczne doskonale wprowadzają w zagadnienie. Jeśli mówisz o kamishibai, możesz opowiedzieć anegdotę o tradycyjnym japońskim wędrownym opowiadaczu.
Związane z edukacją: Anegdoty o zabawnych sytuacjach z życia nauczyciela lub ucznia zawsze wywołują uśmiech. Możesz też opowiadać anegdoty o znanych pedagogach lub o historii edukacji.
Uniwersalne i zabawne: Czasem warto opowiedzieć po prostu zabawną historię, która niekoniecznie musi być związana z tematem wykładu. Ważne by była adekwatna do słuchaczy i nie urażała niczyich uczuć.
2. Źródła anegdot:
Książki i zbiory anegdot: Istnieje wiele publikacji z zabawnymi historiami, które możesz wykorzystać.
Internet: W sieci znajdziesz mnóstwo stron z anegdotami, ale pamiętaj o weryfikacji ich wiarygodności.
Własne doświadczenia: Najlepiej sprawdzają się anegdoty z własnego życia, ponieważ są autentyczne i osobiste.
Studenci: Możesz poprosić studentów o to by na następny wykład przynieśli własne anegdoty.
3. Technika opowiadania:
Kontakt wzrokowy: Patrz na słuchaczy, aby nawiązać z nimi kontakt.
Intonacja i modulacja głosu: Używaj różnych tonów i tempa, aby podkreślić humorystyczne elementy opowieści. Mimika i gestykulacja: Wyrażaj emocje za pomocą mimiki i gestów, aby uatrakcyjnić opowieść. Krótko i zwięźle: Anegdota powinna być krótka i zwięzła, aby nie zanudzić słuchaczy.
Pauzy: Rób pauzy, by dać czas słuchaczom na zrozumienie żartu.
4. Reakcja słuchaczy:
Obserwuj reakcje, zwróć uwagę na to, jak słuchacze reagują na Twoje anegdoty. Dostosuj się. Jeśli zauważysz, że jakaś anegdota nie spotkała się z dobrym przyjęciem, nie powtarzaj jej. Interakcja. Zachęcaj studentów do reakcji, do śmiechu, do komentowania.
Pamiętaj, że anegdota ma być przede wszystkim zabawna i interesująca. Nie bój się eksperymentować i dostosowywać anegdoty do swojej osobowości i stylu prowadzenia wykładów.
Kontakt wzrokowy: Patrz na słuchaczy, aby nawiązać z nimi kontakt.
Intonacja i modulacja głosu: Używaj różnych tonów i tempa, aby podkreślić humorystyczne elementy opowieści. Mimika i gestykulacja: Wyrażaj emocje za pomocą mimiki i gestów, aby uatrakcyjnić opowieść. Krótko i zwięźle: Anegdota powinna być krótka i zwięzła, aby nie zanudzić słuchaczy.
Pauzy: Rób pauzy, by dać czas słuchaczom na zrozumienie żartu.
4. Reakcja słuchaczy:
Obserwuj reakcje, zwróć uwagę na to, jak słuchacze reagują na Twoje anegdoty. Dostosuj się. Jeśli zauważysz, że jakaś anegdota nie spotkała się z dobrym przyjęciem, nie powtarzaj jej. Interakcja. Zachęcaj studentów do reakcji, do śmiechu, do komentowania.
Pamiętaj, że anegdota ma być przede wszystkim zabawna i interesująca. Nie bój się eksperymentować i dostosowywać anegdoty do swojej osobowości i stylu prowadzenia wykładów.
Czy te porady było mi przydatne? Tak. Szybko uzyskałem nie tylko historie do opowiedzenia ale i dodatkowe wyjaśnienie jak to zrobić i gdzie szukać anegdot. Muszę tylko jeszcze [popracować nad jeszcze bardziej efektywnym sposobem wykorzystania tego narzędzia. Uczę się pytać. Ponadto AI nie zastąpi moich ogólnych i uniwersalnych umiejętności oraz już posiadanej wiedzy. Żeby zadawać dobre pytania, trzeba już coś wiedzieć i mieś własne doświadczenie. AI pomaga lecz nie zastępuje. I to będę chciał powiedzieć moim studentom.
PS. Anegdoty muszę nauczyć się na pamięć. Czytanie z kartki lub z ekranu byłoby bardzo nietrafione.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz