15.06.2022

Raki czyli trzecia, społeczna misja uniwersytetu

Ekipa z Polsatu w czasie krótkiego nagrania o gatunkach obcych i inwazyjnych.
 

Po co są uniwersytety i dlaczego podatnicy mieliby je utrzymywać? Pytanie, które często sobie zadajemy. Zazwyczaj odnosimy je tylko do liczby studentów i kierunków kształcenia zawodowego. Czyli szybkie i proste przełożenie na zyski gospodarcze. Ale uniwersytety to nie tylko kształcenie studentów i badania naukowe. Jest jeszcze trzecia, społeczna misja uniwersytetu. Czyli upowszechnianie wiedzy w szerokich kręgach społecznych. Można powiedzieć, że takie kształcenie ustawiczne i pozaformalne. Czyli przekazywanie wiedzy w małych porcjach i na różne tematy. W uproszczeniu można byłoby porównać do telefonu zaufania lub telefonu alarmowego.

Eksperci i zbiory są nie tylko dla studentów w czasie zajęć. Tym razem powyższa fotografia ilustruje nagranie dla Polsatu o gatunkach obcych i inwazyjnych, w Katedrze Zoologii na Wydziale Biologii i Biotechnologii, z czterema gatunkami raków: amerykańskim, sygnałowym, błotnym i szlachetnym. Okazy, które posłużyły za ilustrację do wypowiedzi eksperta.

Uniwersytet jako miejsce, gdzie spotkać można ekspertów i zbiory różnych eksponatów. Docierają do szerokiego grona za pośrednictwem mediów - te odpowiadają na aktualne tematy i zapotrzebowanie społeczne. Coraz więcej jest różnego typu pikników naukowych i wykładów dla szerokiego grona dorosłych odbiorców czy lekcji dla szkół. W tym sensie potrzebne są także regionalne uczelnie wyższe a nie tylko 2-3 wiodące, sztandarowe uczelnie w kraju. Bo dla skutecznego transferu wiedzy ważna jest bliskość (odległość) i dostępność (otwartość kadry uniwersyteckiej). Tak jak ze sportem, dla zdrowia społeczeństwa ważne jest powszechne uprawianie sportu, także w wiejskich klubach sportowych a nie tylko działalność ekstraklasy, której poczynania oglądamy przed telewizorem..

W ostatnich latach wszyscy intensywnie uczymy się realizować ową trzecią misję uniwersytetów. Jak Polska długa i szeroka. Moim zdaniem tworzy się nowa jakość upowszechniania wiedzy, znacznie poszerzająca dawne i tradycyjne formy. Coraz więcej jest centrów nauki i coraz bardziej otwarte stają się uczelnie wyższe.

Niezależnie od aktualnej liczby studentów warto utrzymać regionalne uniwersytety. To dobrze wydane pieniądze na inwestycję w kapitał ludzki i transfer wiedzy oraz technologii do społeczności lokalnych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz