6.02.2023

Wspólne malowanie obrazu „Nasze Niebo Kopernika” – informacja prasowa




13 lutego o godz. 9.00 w Starej Kotłowni w Kortowie rozpocznie się malowanie „Naszego Nieba Kopernika”. Naukowcy, wykładowcy akademiccy, studenci, absolwenci i chętni mieszkańcy Olsztyna będą wspólnie malowali wyjątkowy obraz. To prezent na 550. urodziny Mikołaja Kopernika i sposób na integracyjne uczczenie Roku astronoma oraz Dnia Nauki Polskiej.

Co? Na obrazie o powierzchni 80x100 cm zaznaczono 832 kwadraty. Każdy będzie mógł dowolnie pomalować jeden kwadrat o powierzchni 3x3 cm, inspirując się hasłem „Niebo Kopernika”. Autorzy będą poproszeni o wpis do pamiątkowej Księgi Autorów, gdzie podadzą swoje nazwisko oraz koordynaty swojego kwadratu (dzięki współrzędnym łatwo będzie odnaleźć indywidualny wkład każdego autora). Sposób wykonania i ostateczny kształt obrazu będą symbolizować naukę i tworzenie wiedzy. Popularnonaukowy i artystyczny happening organizowany jest przez Artystyczną Rezerwą Twórczą UWM pod patronatem:

1. Dr. hab. Jerzego Przyborowskiego, prof. UWM, Rektora UWM w Olsztynie,

2. Prof. dr hab. Andrzeja Ciereszko, Prezesa Oddziału PAN w Olsztynie i w Białymstoku,

3. Prof. dr hab. Mariusza Piskuły, Dyrektora Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie.

Kiedy i gdzie?

13-14 i 16-17 lutego (poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek), w godzinach 9-14, Stara Kotłownia, Kortowo;

15 lutego (środa), w godz. 9-14, Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie, ul. Tuwima 10.

Materiały zapewniają organizatorzy.

Dlaczego?

Z potrzeby integracji środowiska naukowego, akademickiego oraz mieszkańców Olsztyna. Wydarzeniem organizatorzy chcą uczcić Rok Mikołaja Kopernika, 550. rocznicę urodzin astronoma oraz Dzień Nauki Polskiej.

Nasze Niebo Kopernika” będzie rekwizytem, służącym do opowiadania o nauce i badaniach naukowych. Najkrócej naukę (wiedzę) opisać można jako proces 3 razy K. Po pierwsze, wiedza powstaje kumulatywnie, bo efekty zarówno naszej pracy malarskiej, jak i badań naukowych sumują się w ciągu kolejnych lat i wieków, a każde pokolenie uczonych i naukowców korzysta z dorobku poprzedników, uzupełniając je swoim wkładem. Po drugie, wiedza tworzona jest kolektywnie – nasza praca malarska, tak jak i wiedza ludzka, powstaje zbiorowym wysiłkiem wielu osób. Zwłaszcza współcześnie nauka rozwija się w licznych zespołach badawczych. W pojedynkę niewiele już można zdziałać. Nauka potrzebuje współpracy, tak jak nasze wspólne malowanie. Po trzecie, nauka istnieje konektywnie – bo wiedza i nasze artystyczne pomysły rozproszone są w wielu głowach i razem, w interakcji, ujawniają swą złożoność i ogrom zgromadzonych faktów, teorii, przemyśleń. Nasze Niebo Kopernika powstanie - tak jak i wiedza naukowa - we współpracy. Efekt będzie dla nas niespodzianką i nie był zaplanowany ani wcześniej zaprojektowany. To suma indywidualnych wizji, pracy i naszej osobistej interpretacji frazy „niebo Kopernika”. Efekty badań naukowych i wiedza ludzka także są sumą indywidualnego wkładu wielu osób i wielu pokoleń. Efekt nieprzewidziany i niezaplanowany, choć spójny. – tłumaczy prof. Stanisław Czachorowski, pomysłodawca akcji.

Co dalej?

Skończone dzieło zostanie udostępnione szerokiej publiczności do kontemplacji, dyskusji i kolejnych inspiracji. Niebo, jakie widział Mikołaj Kopernik, jest ogromne, z mnóstwem galaktyk, gwiazd, czarnych dziur i planet. Jest miejsce i na Twoją kreatywność oraz aktywność. Będziemy pokazywać Nasze Niebo Kopernika na wystawach, by opowiadać o nauce i o dziele Mikołaja Kopernika oraz o przewrotach kopernikańskich w nauce. 

Więcej na blogu: https://artystycznarezerwa.blogspot.com/2023/01/nasze-niebo-kopernika-zaczynamy.html oraz na wydarzeniu na Facebooku: https://fb.me/e/2ej9VRfbT

A w takiej rameczce będzie można zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.



2 komentarze:

  1. Kreacja czy ewolucja? A może hybryda? Jak powstanie Nasze Niebo Kopernika? Nasz kosmos? Zadana jest przestrzeń (podobrazie), zadane są reguły: kwadrat 3 na 3 cm, każdy maluje tylko jeden kwadrat, i maluje co chce, wybiera który chce wolny kwadrat. A dalej jest tylko ewolucja i wzajemne oddziaływanie na siebie (inspirowanie się tym, co już jest obok). Końcowy efekt nie jest zaplanowany, nie powstaje wg planu projektanta, bo twórca jest rozproszony. Działają reguły niczym prawa przyrody. Powstanie chaos. Ale chaos pełen znaczeń. Malując opowiemy o tym, czym jest nauka jako metoda i czym jest ludzka wiedza, jak ona powstaje. O tym, że nauka jest 3 razy K. A może nawet cztery razy? Już za tydzień zaczniemy malowanie i proces. Zaczniemy tworzyć i dyskutować. Na urodziny Mikołaja Kopernika i na Dzień Nauki Polskiej.

    OdpowiedzUsuń
  2. I jeszcze muzyka do malowanie czyli efekty rezonowania miniprojektu https://soundcloud.com/user-871781315/caelum-coppernici

    OdpowiedzUsuń