4.09.2021

Jaki dżem (jam) wypichci na uniwersytecie Green Team?

Tytuł jest mocno tajemniczy i z odrobiną sensacji. Wypada więc wszystkie niejasności rozwikłać i szczegółowo wyjaśnić. Krok po kroku.

Dżem kojarzy mi się z domowym przetwórstwem owoców, np. takie domowe powidła, które babcia i mama robiły, w szklanym słoiku wielokrotnego użytku (weck lub twist). Smaczny, zdrowy, domowy. Kiedyś domowe przetwory były koniecznością i oznaką zaradności w trudnych czasach niedostatku. Teraz wracają do łask i są oznaką dużej świadomości sozologicznej (powszechnie zwanej świadomością ekologiczną) oraz dbałością o lokalne dziedzictwo kulturowe. I te słoiki wielokrotnego użytku też mają znaczenie. Z dbałością zbierane i odwożone do domu by nie zabrakło pojemników na domowe przetwory, w tym dżemy i powidła ze śliwek, jabłek, czarnych porzeczek. A w Portugalii robią dżem z marchewek, dlatego marchewki w przepisach zaliczane są do owoców. A wracając do tytułu - czyżby na UWM powołano zespół do produkcji dżemów? Może na Wydziale Nauk o Żywności?

Nie o taki dżem jednak chodzi. Wymawia się tak samo, ale w zapisie to jam. A dokładniej Jam Servise, zaplanowane na moim uniwersytecie na listopad br. Czyli Jam UWM 2021. Niebawem pojawią się zaproszenia do udziału w tym spotkaniu, organizowanym dla 200 osób (pracowników i studentów) w ramach design thinking. Zamiast wyjaśnień pojawiają się kolejne, specjalistyczne terminy? Wybaczcie, inaczej się nie da.

Wiemy już, że chodzi nie o dżem, a o jam. Pora na tajemniczy Green Team. Skoro UMW promuje się jako Green University to musiał w końcu powstać i Green Team. Najpierw była grupa robocza (odbyło się już kilka spotkań i jeden mały jam), która decyzją J.M. Rektora nr 81/2012 z dnia 1 września 2021 r. sformalizowała się w postaci Zespołu ds. realizacji celów zrównoważonego rozwoju – Green Team. Celem powołanie tego zespołu jest wdrożenie na UWM Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030. W skład nowo powołanego Zespołu wchodzą: dr hab. Andrzej Kucner (przewodniczący), dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM, dr hab. Inż. Renata Marks-Bielska, prof. UWM, dr Piotr Wasyluk, mgr Magdalena Burczyńska, mgr Adriana Faraś-Bąk, mgr Andrzej Przegrodzki, mgr Marta Wangin, przedstawiciel samorządu studenckiego.

Jam, a właściwe Service Jam to warsztat zespołowego tworzenia innowacji. Zazwyczaj jest to 1-3 dniowe spotkanie, w którym bierze udział od kilku do kilkuset osób. Pracują one w mieszanych zespołach (podgrupach), łączących różnorodne doświadczenia,  kompetencje i perspektywy. Małe jamy były już organizowane na naszej uczelni. Najbliższy jednodniowy, zaplanowany na początek listopada 2021, zgromadzi 200 studentów i pracowników. Słusznie pojawiają się skojarzenia z jazzowym jam session. Na muzycznych jamach spotykają się różni muzycy, którzy tworzą nowy utwór, nową muzykę. Service Jam to metoda tworzenia kreatywnych rozwiązań. Dodatkowo pozwala ludziom się poznać, co umożliwia lepszą współpracę także i później. A skoro od wieków uniwersytet to wspólnota uczących i nauczanych to taki uniwersytecki jam jawi się jako coś oczywistego i naturalnego. Stare w nowych i odświeżonych szatach.

Listopadowy Jam UWM poświęcony będzie wspólnemu projektowaniu rozwiązań rozwoju zrównoważonego tu i teraz, na UWM. W nawiązaniu do 17 celów zrównoważonego rozwoju, sformułowanych przez ONZ (więcej tu i tu, zobacz też Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030  oraz Agenda na rzecz rozwoju zrównoważonego 20230 - implementacja w Polsce).

A czym jest wspomniany design thinking? Design thinking czyli myślenie metodą projektową to metoda twórczego rozwiązywania problemów, która po raz pierwszy została zdefiniowana w latach 60. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Niby dawno temu ale dopiero od kilkunastu lat spopularyzowała się w Polsce. Celem tej metody jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań poprzez wykorzystywanie specyficznych metod pracy, pobudzających kreatywność. Metoda ta ma na celu tworzenie i wdrażanie w życie innowacyjnych rozwiązań. W naszym przypadku będzie to wdrażanie celów rozwoju zrównoważonego. Bardzo mnie cieszy, że zrobimy to wspólnie ze studentami. A przy okazji jest to także nieco inna metoda nauczania, nie tylko mówienie o ekorozwoju na wykładach czy ćwiczeniach ale praktyczne tworzenie ze studentami rozwoju zrównoważonego. Nie tylko słowa ale i czyny. Nauka przez działanie i projektowanie.

Tak więc z Jamu UWM i Green Teamu cieszę się potrójnie. Po pierwsze z rzeczywistego wdrażania celów rozwoju zrównoważonego, po drugie z praktycznego zastosowania design thinking, po trzecie z nowej koncepcji edukacji (nauka przez wspólne działanie). Wszystko to już istniało na UMW ale teraz będzie kolejny krok i to w zespole bardzo interdyscyplinarnym. Nie tylko różne dyscypliny naukowe ale pracownicy naukowo-dydaktyczni razem administracją i ze studentami. Wielka mieszanka, jak wieloowocowy dżem w słoiku.

Pichcenie tego dżemu (jamu) dopiero się rozpoczęło. Szukajcie na stronach UWM w Olsztynie ogłoszeń o rekrutacji i włączajcie się w apetycznie brzmiące i sensowne dla przyszłości dzieło. Tu i teraz.

Słoik wielokrotnego użytku jak najbardziej mieści się z celach rozwoju zrównoważonego i symbolizuje konkretny styl życia.

Czytaj też: 
Nauka przez działanie, mały piknik naukowy w gminie Purda, wspólnie ze studentami, nauczycielami i uczniami odkrywaliśmy świat przyrody. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz