29.10.2025

Do trzech razy sztuka czyli „Szkoła przyszłości, edukacja ekologiczna w praktyce szkolnej”, Gdynia 2025



Obiecałem to zamieszczam. Obiecałem uczestnikom konferencji slajdy z przedstawionej prezentacji. Fakt, że mogłem pomyśleć wcześniej i przygotować przed konferencją. Ale lepiej późno niż wcale. Zatem jest Link do kolekcji na Wakelet, gdzie są także slajdy z prezentacji  pt. „Szkolne i pozaszkolne eko-działania: od obserwacji do aktywnej ochrony środowiska”  w formie pliku pdf. 

W czasie prezentacji, by zachęcić słuchaczy do interakcji i bardziej aktywnego słuchania, zaplanowałem pisanie opowieści. Z możliwością wykorzystania AI. Bo wiadomo, że w ciągu 5-10 minut to człowiek nie napisze bajki edukacyjnej czy krótkiego eseju. Ale może wymyśleć główne założenia, bohaterów, morał itp. I można wykorzystać do tego telefony słuchaczy.

Do trzech razy sztuka. Za trzecim razem udało się lepiej niż poprzednio aż 12 osób spróbowało zamieścić swoją opowieść, wykonaną w czasie trwania mojego referatu. Było zaledwie kilka minut na stworzenie własnej opowieści, z wykorzystaniem AI i zamieszczenie jest w przygotowanej wcześniej kolekcji na Wakelet. Ale nie wszystkie próby były skuteczne. Niektóre prace są niewidoczne. Niemniej to najlepszy, dotychczasowy wynik, jaki z tym pomysłem aktywizacyjnym osiągnąłem. W poprzednich dwóch razach było znacznie mniej skutecznie. Teraz byli nauczyciele, uczestniczący w projektach Erasmus +. Wprawni w działaniu i dobrze zmotywowani. A mimo tego skuteczna efektywność była poniżej planowanych oczekiwań. Czyli coś jest na rzeczy, coś trzeba zmienić.

Sporo było nieudanych prób z zamieszczeniem własnej pracy w telefonie. Może Wakelet nie jest najlepszym miejscem do zamieszczania takich powstających w czasie wykładu/warsztatów prac w Wordzie? Może lepiej byłoby założyć grupę na Facebooku? Ale czy wszyscy mają konta w tym medium społecznościowych? Może na dysku google lub onedrive Microsoftu? Też nie wszyscy korzystają. Różnimy się w swoich preferencjach i aktywności w tych licznych narzędziach komputerowo-internetowych i drugo o jeden lingua franca (wspólny język porozumienia). Podać mail i prosić o wysłanie na pocztę elektroniczną? To chyba byłoby najprościej. Ale myślałem, że w kolekcji na Wakelet od razu wszyscy zobaczą także prace innych uczestników spotkania. A to co, wysłane poczta byłoby widoczne tylko dla mnie i to po zajęciach.

Może jest jeszcze za niska umiejętność cyfrowego korzystania z AI i plików typu Word oraz zapisywania w pdf? I to wszystko na telefonie? Trzeba byłoby wcześniej sprawdzić, najlepiej na sobie, jak to działa z perspektywy użytkownika przeciętnego telefonu. Ja ciągle mam wyobrażenia laptopowe. Może trzeba podać dokładniej co i jak zrobić, krok po kroku? I lepiej poznać codzienną rzeczywistość telefoniczną. Niby wszyscy korzystamy, ale do czego wykorzystujemy na co dzień?

I w końcu może potrzebne lepsze wsparcie z mojej strony? Nie tylko podpowiedzi promptów, wyświetlanych na ekranie, ale także papierowa instrukcja rozdawana do ręki, z linkami (qr kody) do kolekcji na Wakelet i do prostego tutoriala online? Zaletą papierowej instrukcji jest także to, że można zabrać ją ze sobą i w wolnym czasie, jako pracę domową, spokojnie wykonać. Albo podejść do każdego i każdemu pokazać na telefonie co i jak? Wtedy byłyby bardziej warsztaty i trzeba przewidzieć więcej czasu na taką aktywność. Sprawdziło się to w czasie streetartowego pleneru. Było więcej pracy indywidualnej i dużo więcej czasu.

Czy będzie czwarta i jeszcze kolejna próba? Będzie. Błąd czy niesatysfakcjonujący rezultat nie jest porażką tylko krokiem w uczeniu się. Jest etapem trwającego procesu. Uczenie się przez działania jak na naucznia przystało. Nie tylko zaprojektować lecz sprawdzić w działaniu i poprawić, optymalizować. Czyli jeszcze lepiej przemyślę cały proces (mam już pełniejsze wyobrażenie jak to przebiega), przygotuję tutorial i wydrukuję instrukcję z qr kodem. Wtedy rozmiar kartki może mieć wielkości pocztówki a nie formatu A4. Może trzeba sprawdzić nie tylko Wakelet? Może inne programy czy platformy? Jest tyle możliwości do sprawdzenia… Może ktoś Czytelników podpowie bo już sam wie jak to zrobić? Zadanie jest takie: uczestnicy wykładu na swoich telefonach tworzą opowieści z AI a potem umieszczają prompt i rezultat we wspólnej przestrzeni by mogli przeczytać i inni? Jakie wybrać narzędzia i procedurę? Może nie trzeba generować tekstu w Wordzie czy pdfie ale wkleić link to tekstu prosto z czatu GPT? Gemini? Copilot?

W czasie mojego wystąpienia postawiłem 4 pytania i wspólnie przeanalizowaliśmy, gdzie i jak realizować edukację ekologiczną. 1. Dlaczego w szkole? I jak: osobny przedmiot czy ścieżka międzyprzedmiotowa lub może projekty? 2. Dlaczego poza szkołą? Przecież to szkoła jest od uczenia się, w klasie a nie gdzieś na łące czy w lesie. 3. Dlaczego działania? A wiedza nie wystarczy? 4. Dlaczego eko? Dlaczego tematyka edukacji ekologicznej i klimatycznej ma być przedmiotem edukacji? Czy to jest ważne i potrzebne? Komu?

Co zyskałem na tej konferencji? Wysychałem kilku wystąpień, dla mnie pouczających i wartościowych. Czegoś nowego się dowiedziałem w zakresie szkolnych działań oraz edukacji ekologicznej i edukacji obywatelskiej, dowiedziałem się o działaniach Erasmus +, posłuchałem o problemach nauczycieli w codziennej praktyce. Wróciłem z większa wiedzą i nowymi przemyśleniami. Aha, i jeszcze na jednym z wystąpień nauczycielskich wykonałem w grupie chruścika domkowego, z warty, kartonowej kurki i taśmy klejącej. 

ps. zdjęcie tej pracy zamieszczę niebawem...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz